NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Painless
Tja.

Min ena xenon lampa på min S40N -04:a har pajat.. har kollat upp så att det inte är tändmodulen eller ballasten.

Nu till min fråga, hur byter jag själva lampan?
Jag har tagit bort den röda tändmodul boxen o nu ser det ut så här..
Bild
Ska jag skruva på den svarta plast ratten så jag får ur lampan? har försökt vrida lite försiktigt, den verkar sitta fast..(?!)
måste jag lossa på hela reflektorn via torx skruvarna?

//Kenneth
av Painless
Ne precis. står inget i handboken, står att man ska åka till verkstaden o få det utbytt.. är nog inget problem att göra det själv, bara man är lite försiktig.
av flink
Hehe... OT! men ändå... klart du ska på verkstan om du ska byta lampa! På en Mercedes så besöker man verkstad varje gång man ska byta däck. :)
Det var förklaringen man fick när man frågade efter domkraft i de nya bilarna.
Användarvisningsbild
av Doffen
Ja. Du skal vri på det svarte plastrattet.
Eneste grunnen til at man skal la verksted gjøre dette, er at xenon lys ofte opererer på 25000 v, istedet for 12 v. Og har man lysene på vil man få seg en overraskelse man sent vil glemme.
av Painless
Ok, då ska jag vrida lite hårdare.
tack

finns det folk som byter lampa, xenon eller inte, när bilen är igång? :shock:
antagligen.. finns ju folk till allt :D
Doffen skrev:Ja. Du skal vri på det svarte plastrattet.
Eneste grunnen til at man skal la verksted gjøre dette, er at xenon lys ofte opererer på 25000 v, istedet for 12 v. Og har man lysene på vil man få seg en overraskelse man sent vil glemme.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]