NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MAistro
Hej!
Tänkte kolla om någon här har bytt kupéfilter på sin s40/v50? Är det ett jobb man själv kan göra eller rekommenderas det att lämna in den för det? Hur ofta ska det bytas och är det svårt att göra det själv? Många frågor.

Tack för alla svar
av patrikp
Hej,

Jo, jag har bytt kupéfiltret själv på min V50 2006:a. Det var lite bökigt, men inte direkt svårt. Jag tror att Volvo vill att filtrer byts varje år eller vart 1500:e mil, men jag är inte säker. Det filter ("Multifilter") som jag köpte hos Bilia kostade 365 kr.

Så här gjorde jag:

1. Skaffa ett "fiskben". Ser ut som en stor bred spetsad glasspinne av plast, och är toppen för att snäppa bort clipsfästen. Finns på Bilia för c:a 15 kr. Artikelnr BI44 153 009, har jag för mig.

2. Använd fiskbenet för att bända bort panelen på den nedre delen av instrumentpanelen under/bakom mittkonsolen. Den är cirka 30 cm bred och cirka 20 cm hög. I min finns ett litet lufthål på förarsidan som suger in luft till en givare. Troligen kupéns temperaturgivare.

3. Ta bort förarsidans nedre instrumentpanel. Börja med att bända bort ändpanelen. Det är den plastbit med ett hål med en gummiringstätning på som sitter mellan intrumentpanelen och en stängd förardörr. Med hjälp av fiskbenet bänder man bort klämman som nu syns på instrumentbrädets ände. Skruva bort de tre torx-skruvar som håller panelen på plats; en uppe och två nere vid fötterna. Nu kan panelen försiktigt dras bort, neråt.

4. Nu måste man skruva bort de tre muttrar som fäster gaspedalen mot bakre väggen. Här är arbetsställningen förfärlig. Det blir bättre om man kan hissa upp bilen så att man kan stå upp och luta sig in i kupén, men det går även utan att hissa upp bilen. Man måste använda en så liten, fast, nyckel som möjligt. Jobbet är omöjligt att göra med en skiftnyckel. Det måste vara en fast nyckel. Vid varje tag kan man lossa den värsta muttern med kanske ett sjättedels varv... Jobbigt, men det går.

5. Nu kan man böja ner filtklädseln till höger om gaspedalen, och nå filterkasettens vänstra gavel.

6. Filterkasettens gavel har ett lock som sitter fast med tre skruvar, eller ibland en vingmutter. Öppna denna och ta ut det gamla filtret.

7. Det kan vara bra att nu passa på att lite försiktigt dammsuga den tomma kasetten. I min så fanns det en del löv, insekter och allmänt skräp.

8. Det är väldigt trångt, och för att kunna pressa in det nya filtrer så var jag tvungen att både pressa ihop dess dragspelsliknande del, men även böja hela paketet som en banan. Efter en del lirkande går det att få in. Se till att luftflödespilen pekar rätt. Luften går i riktningen från motorrummet mot mittkonsolen/radion/växelspaken.

9. Nu återmonterar man allt i omvänd ordning.

/Patrik
av Mutterdragare
Såga bort en bit på panelen i framkant vid gaspedalen så slipper du ta bort panelen,är en service lösning på äldre modeller och bortagen på de nya,sparar mycket tid.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Fy fan alltså 8) Nu förstår jag varför det är så dyrt att göra service på bilen. Tur att oljefiltret är mer lättåtkomligt :mrgreen:
av MAistro
Tack för det otroligt grymma svar Patrikp. Ska försöka ge mig på detta och jag har faktiskt tillgång till både lift och verkstad.

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]