NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har beställt en v50 t5 som skall levereras någongång i slutet på november.

Till denna har jag bland annat spec:at automatiskt avbländbar backspegel som numera tydligen även har en inbyggd kompass.

Är det någon som vet hur denna ser ut eller t.o.m har en bild på den?
av dali
Har hört (av en Volvosäljare) att kompassen inte är så mycket att hänga i julgranen. Automatiskt avbländbar backspegel är dock en mycket trevlig funktion.

OT: Du råkar inte vara samma wendtan som på Autopower? En BMW-förare till som provar Volvo? :-)
Användarvisningsbild
av wendtan
dali skrev:Har hört (av en Volvosäljare) att kompassen inte är så mycket att hänga i julgranen. Automatiskt avbländbar backspegel är dock en mycket trevlig funktion.

OT: Du råkar inte vara samma wendtan som på Autopower? En BMW-förare till som provar Volvo? :-)
Jodå, det stämmer :D
330n är numera såld och skall ersättas av något bruksigare som inte tråkar ut mig totalt. V50 T5 uppfyller dom kraven.

Det är inte så mycket o välja på, när man väljer automatisk avbländbar backspegel så ingår kompassen och går inte att välja bort.
Jag kommer ha Navi i bilen så om den funkar bra eller inte spelar mig mindre roll. Ser inte riktigt hur man skall kunna misslyckas med kompassfunktionen dock.
av dali
Då är vi två som gått från 330i till Volvo ... 8) Om du blir uttråkad av T5:an så kan du alltid chippa den till "E90 330i-hästar" för ca 8.000 kr. Jag kan dock inte påstå att jag känt behov av det, lågvarvsvridet i turbon räcker långt.

Som jag kommer ihåg det så beskrev säljaren kompassen som "en kul grej", men att den inte var så väldigt exakt. Har man navigator är den hur som helst ointressant.
Användarvisningsbild
av wendtan
Så du kör också S40/V50 t5?
Bilder? Spec?

Jodå, jag har sett dessa "steg1" mjukvaror som ger runt 260 hk. BSR:s koncept verkar smidigt men de får inte alltid så bra kritik på forumen.

Även "Imola" från autopower verkar köra V50 T5 AWD. Man är kanske inte så ensam ändå :D
av dali
Japp, en S40 T5 Business Plus med geartronic. Har inga egna bilder, men bortsett från fälgarna & takluckan så ser den ut som denna:

Bild
Användarvisningsbild
av wendtan
Ahh, ok. riktigt Nice! 8)
Är du nöjd annars? Hur lång är inkörningsperioden för motorn? 300 mil?
av dali
Tror inte det är någon officiell inkörningssträcka, det var det inte på en V70 som jag köpte -04. S40:n köpte jag begagnad med 1700 mil på mätaren, så den var redan inkörd.

När jag hämtade ut V70:n så sa säljaren att det inte behövs någon inkörning, men att man inte heller skulle ligga på maxvarv i 10 mil det första man gör ... så jag antar att man kan köra in en Volvo som man gör med en ny BMW; under 4500 varv första 200 milen och sedan långsamt öka varven.

Jag har haft lite barnsjukdomar (mest mjukvaruproblem) men nu går den som en klocka. Drar ca 0.85/mil (pendlar 12 mil per dag) och omkörningar är aldrig något problem ... bästa bilen jag haft hittills ... 8)
Användarvisningsbild
av wendtan
Ok. Vad kör du med för sommarfälgar? Funderar lite på Medusa eller någon Bbs fälg typ challenge eller CV.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]