NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av psykomet
Hej!

Jag är ute efter bil och har ögonen på en V50, problemet är att vi måste ha in två bilbarnstolar i den. =)
Är det nån som lyckats med att montera in två bakåtvända barnstolar "på rad", dvs en i främre passagerarsätet och en bakom denna, i baksätet? Min farhåga är att det blir för trångt... en relaterad fråga är om det går att sitta i främre passagerarsätet (jag är 1.90) när det är en bilbarnstol i baksätet bakom?

Anar att ni vill be mig börja titta efter V70 i stället, och så är det kanske, men jag tänkte kolla om den lite fränare V50 ändå är ett tänkbart val.
Användarvisningsbild
av henka35
psykomet skrev:Hej!

Jag är ute efter bil och har ögonen på en V50, problemet är att vi måste ha in två bilbarnstolar i den. =)
Är det nån som lyckats med att montera in två bakåtvända barnstolar "på rad", dvs en i främre passagerarsätet och en bakom denna, i baksätet? Min farhåga är att det blir för trångt... en relaterad fråga är om det går att sitta i främre passagerarsätet (jag är 1.90) när det är en bilbarnstol i baksätet bakom?

Anar att ni vill be mig börja titta efter V70 i stället, och så är det kanske, men jag tänkte kolla om den lite fränare V50 ändå är ett tänkbart val.
Det borde gå bra, bara att testa på bilfirma så ser du om det fungerar.
OK, anledningen till att jag frågar är att jag har hört att det ska vara trångt att sitta framme i passagerarsätet med en bilbarnstol där bak (om man inte hittar en väldigt utrymmessnål stol), och tänkte att då kanske det även är svårt att få plats med ytterligare en bilbarnstol där. Jag är som sagt 190 cm lång. Någon som vet?
Vi har en 6 mån Ida i en Akta bakåtvänd babyskydd som sitter i en bas. Jag kan sitta i framsätet helt ok, är 185 lång. Det är inte mycket plats kvar för benen så 190 låter trångt.
Användarvisningsbild
av henka35
Det är inte mycket bättre plats i våran V70II med bakåtvänd barnstol i baksätet.
Men jag (188cm med långa ben) sitter helt ok i framsätet på V50 när man har en Akta Graco Cosmic.
Jag har själv beställt en V50 DRIVe MY10 och den kommer vi använda i familjen.
Utrymmet i V50 är faktiskt väldigt bra om man jämför med V70II som egentligen är rätt så uselt med tanke på bilens storlek.
Jag har mätt avståndet från ryggstöd till baksäteskanten på V70II och V50 när jag kör. Gissa resultatet
:roll:

Det är samma avstånd i båda bilarna vilket jag blev chockad av att se. Det är även nästan samma avstånd i nya Fiestan som jag också har beställt till sambon :shock:

Slutsatsen är att du nog klarar dig med en V50 men prova gärna två stolar så ser du svart på vitt om det fungerar för er.

//Henrik

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]