NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tråkigt att behöva skriva detta som mitt första inlägg i detta forum, men!
Förhoppningsvis så blir jag snart ägare till en 2005 S40 T5 AWD med ~4000 mil på mätaren!

Har kollat på en bil i helgen som jag (tror) bestämt mig för att köpa. Skulle hämtat denna imorgon men imorse så ringde nuvarande ägare och sa att bilen inte ville starta ordentligt. Den är tydligen helt död och man får vrida på och av några gånger innan den hoppar igång igen. Har ingen info om felmeddelanden eller så utan det var vad han sa.

Han har pratat med lokala Volvoverkstaden och dem sa att det var det elektroniska rattlåset som strular. Tidigare så har själva tändningslåset bytts ut pga problem men då bytte dem aldrig rattlåset.

Så min fråga är alltså. Vågar man köpa denna bil med elproblem? Enligt säljaren är detta ett vanligt problem på S40N från 2004-. Och jag har även läst runt på forumet här och sett att det verkar stämma. Dock så verkar det vara problem med styrenheten till bränsleinsprutningen som är vanligt? Inte det elektriska rattlåset.

Till saken hör att bilen är i väldigt fint skick, välservad och väl omhändertagen. Säljaren verkar vara väldigt noga med bilen och är väldigt ärlig som berättar om felet. Han kunde ju lika gärna struntat i att berätta det. Dessutom vill han inte sälja bilen innan problemet är löst då han tycker det skulle kännas fel att sälja en bil som inte fungerar ordentligt. Vilket även känns bra och jag slipper betala om det inte går på goodwill :)
Som sagt, en väldigt trevlig person!

Så alltså, känslan och hjärtat säger köp. Men hjärnan säger något annat då elproblem inte känns bra. Eller tänker jag helt fel?
Är det som han säger en så enkel sak så kanske det inte spelar någon roll?

Bidra gärna med era åsikter!

Tack!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Hej och välkommen!

Känns som om det första jag skulle göra är att försöka läsa ut ev felkoder.
Att tändningslåset är bytt en gån behöver inte automatiskt utesluta att det är det som strular igen.
Kan kanske vara elektonikboxen bak om han inte fått en ny, flyttad in i bilen... finns en del trådar ang detta. Vet inte vilka symptom den brukar framkalla om den felar.

Håller med dig.. man blir lite orolig över att köpa en bil som redan håller på att strular med det elektriska. Själv hade jag sprungit min väg rätt fort, men hade jag varit kär i den så vet jag inte hur jag hade reagerat. :) Skulle antagligen letat en faceliftad S40 med mindre barnsjukdomar. Men då stiger ju priset markant också.

Låter onekligen som en ärlig och pålitlig säljare du hittat.
Tack!

Ja, inte vart det lätt nu :)
Ska nog ringa bilfirman den alltid varit servad på (samma hela tiden) och se om dem gjort denna modifiering och flyttat in lådan i bilen. Samt se vad dem säger!

Tack för snabbt och bra svar!
Om någon annan har synpunkter så är även dem välkomna :)
Hej

Även om felet kanske är vanligt så är det inte "standard" på något sätt. Jag har till exempel aldrig haft något strul med något rattlås.

Däremot har jag haft startproblem. Dessa berodde dock på att motorvärmarens cirkulationsrör var feldragna och påverkade en sensor som då trodde att motorn var varm, fast den egentligen var kall. Detta fixades dock genom att dra om rören. Det låter dock inte som att det är exakt samma fel i och med att motorvärmare sannolikt inte används nu, men det kan vara bra att veta.

Mitt tips är att inte köpa bilen förrän problemet är löst. Även om det är trist att vänta så lovar jag att det är ännu värre att köpa en "ny" bil som sedan krånglar.
andreas_lofgren skrev:Hej

Även om felet kanske är vanligt så är det inte "standard" på något sätt. Jag har till exempel aldrig haft något strul med något rattlås.

Däremot har jag haft startproblem. Dessa berodde dock på att motorvärmarens cirkulationsrör var feldragna och påverkade en sensor som då trodde att motorn var varm, fast den egentligen var kall. Detta fixades dock genom att dra om rören. Det låter dock inte som att det är exakt samma fel i och med att motorvärmare sannolikt inte används nu, men det kan vara bra att veta.

Mitt tips är att inte köpa bilen förrän problemet är löst. Även om det är trist att vänta så lovar jag att det är ännu värre att köpa en "ny" bil som sedan krånglar.
Tack!

Det kan vara bra att veta för bilen har nämligen motorvärmare. Men den avnänds ju som sagt inte.

Om jag nu köper bilen så kommer jag inte göra det förrens det är löst då han inte vill sälja den innan felet är avhjälpt. Han har bokat tid på verkstad för bilen men det är först om två veckor.
Så frågan är alltså om det är värt att vänta på?

Både jag och sambon blev lika förtjusta i bilen :)
Varför inte? Tre veckor är väl inte så mycket?

T5 AWDs växer inte på träd heller, de vanliga framhjulsdrivna är ju mycket mera vanliga.
andreas_lofgren skrev:Varför inte? Tre veckor är väl inte så mycket?

T5 AWDs växer inte på träd heller, de vanliga framhjulsdrivna är ju mycket mera vanliga.
Som sagt. Jag skulle kunna tänka mig att köpa bilen, absolut! Frågan var ju dock om man skulle dra öronen åt sig i och med de elfel som är och har varit.
Även om det som är nu åtgärdas, är risken stor för att mer dyker upp?
Vill du ha en garanterat felfri bil ska du inte köpa en Volvo. Majoriteten som kör (nyare) Volvo har någon gång lämnat in bilen på verkstad för annat än service. Det brukar dock vara relativt enkla fel som inte kostar så mycket att åtgärda och de brukar minska efter första åren. Det är en av fördelarna med att köpa en begagnad Volvo, de flesta felen är åtgärdade av tidigare ägare. Det är sällan problem med de dyraste komponenterna, ex vis motor och drivlina.
Har fått lite mer info :)

Jag har pratat lite mer med säljaren och tydligen så är styrenheten är redan fixad och sitter under baksätet. Detta gjordes för några år sedan.

Dock så har själva tändningslåset bytts ut för ca 6mån sedan samt "nyckelkortet" stod på kvittot. Dock byttes aldrig elektriska rattlåset ut. Det är detta dem tror är felet nu,

Problemet uppstår tydligen inte varje gång utan kanske var 5-10 gång när bilen ska startas. Då behöver man vrida av en gång och sedan startar den.
Det felmeddelande som visas är "Elstartspärr" Säger det dig något?

Han har provat reservnyckeln men med samma problem.

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]

Hej igen! Jag har hittat felet på min bil. S[…]