NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mife
Har idag en V50 2,0 D 2005 som har fungerat utan problem i 20.000 mil .Funderar nu på byte. Varför ska man välja Volvon är min fundering? Mina argument för Volvon är "man vet vad man har"
Argument för Subban är "Sveriges nöjdaste ägare"
Hjälp mig i detta val.
av Mife
Kan tillägga att jag är husvagnsägare.Vagnen väger 1430 kg. Marknaden med dieselbilar som får dra denna vikt med B-kort är ytterst begränsad. Det som hittats efter mycket undersökande är ovanstående bilar +Bmw 320 D T.
Bmw går bort pga prislappen kontra bilstorlek.
Subarun har 4 hjulsdrift.Det lockar trots något högre nypris än Volvon.
av dali
Jag har haft en V50 2.0D (körde den två år, ca 5000 mil) och kör nu en Subaru Legacy 2.0D (ett år, drygt 2000 mil) och tycker de har följande styrkor och svagheter.

V50
-------------
+ Bra stolar.
+ (Möjlighet till) bra ljudsystem från fabrik.
+ Trevlig motor och växellåda. Sexväxlade lådan är en pärla.
+ Körglad bil, bra chassi.
+ Fällbara framstolar, möjliggör last av långa prylar utan krångel.
+ Bra krocksäkerhet, som alla moderna Volvo.
+ Dieselvärmare ingår.

- Krånglade några gånger; diverse felmeddelanden, kraftförlust, ojämnt kraftflöde.
- Hög ljudnivå i baksätet (före facelift i alla fall).
- Ljudsystem från fabrik kan inte uppgraderas (till rimlig kostnad) i efterhand.

Subaru
-------------
+ Fyrhjulsdrift. Underbart på vintern.
+ Boxerdieseln är en pärla. Tyst, stark, snål.
+ Körglad bil kombinerat med bra komfort.
+ Går som en klocka, inga som helst problem med någonting.
+ Drar lika mycket/lite som V50 2.0D trots drivning på alla fyra.
+ Bra standardutrustning (6 CD-växlare, xenonljus, fyrhjulsdrift).
+ Större tank än V50 (64 liter).
+ Tre års nybilsgaranti och tre års fri service (eller 1500/3000/4500 mil).
+ Större än V50.
+ Bra krocksäkerhet (högsta betyg i ANCAP).

- Stolarna var lite hårda i början, har vant mig nu.
- Kopplingen är lite "spetsigare", kräver lite tillvänjning om man kört V50 2.0D.
- Få möjligheter att påverka utrustningen, det finns bara tre nivåer att välja mellan.
- Sämre vindrutespolare jmf med Volvo (som är riktigt bra).
- Lite "bruksigare", enklare i detaljer än Volvo. Jämför t ex insynsskydden i bagaget.
- Dieselvärmare ingår ej. Kan eftermonteras (av ÅF).

Jag beställde faktiskt en ny V50 2.0D, men var en dag för sent för att få köpa en "Business Edition". Blev sur på Volvo och köpte en Subaru i stället, har inte ångrat mig det minsta men tycker fortfarande att V50 är en riktigt rolig och bra bil.

Prioriterar du driftsäkerhet så finns bara ett val ... Subaru är i samma klass som Toyota/Lexus och Honda, de krånglar "aldrig". Subaru är konsekvent i topp i ägarundersökningar, bara BMW har jämförbara resultat.
Har inte sett så många tester av Subarus boxerdiesel, men de jag har sett och läst prisar motorn som en riktigt bra dieselmotor.
Kundnöjdheten hos Subaru kan jag inte förstå. Har iofs. bara kört två men har inte gillat någon av dom. Måste dock testa boxerdieseln när jag har möjlighet.
Det bästa verkar vara förbrukningen, den verkar köra på det som tillverkaren uppger.

Skall du beställa ny? Kolla isåfall upp de nya "paketen". Det har blivit sämre med dem. Keyless bara i största bensinmotorn exempelvis????
av dali
_lucifer_ skrev:Kundnöjdheten hos Subaru kan jag inte förstå. Har iofs. bara kört två men har inte gillat någon av dom.
Kunderna är nöjda för att bilarna sällan krånglar och verkstäderna är bra. Att de dessutom är relativt billiga nya (jmf med likvärdiga bilar) med fri service första tre åren/tillfällena bidrar också.

Det är på väg en ny modell, då kommer paketen att ändras och priserna att stiga med ca 15.000. Bilarna blir också större, nästan lika stora som V70 (5 cm kortare och 8 cm smalare). Nya modellen bör dyka upp i september/oktober.
av Mife
Använder bilen mycket i arbetet. Därför är det alltid bra att slippa lämna in bilen för div kampanjarbete. Detta är just vad man upplevt under dessa år som V50 ägare.Å andra sidan bör denna bil som ny vara betydligt felfriare. Bilen har ju byggts i ganska många år nu.Får samtidigt tacka er som lämnat synpunkter på detta ämne.Speciellt ett inlägg var mycket proffsigt skrivet.Det du skrev ang + och - var mycket välformulerat. Funderingen fortsätter.-----------

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]

Hej igen! Jag har hittat felet på min bil. S[…]