NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo-FH16
#300276
Funderar på att uppgradera min S40 2,4 till 170hk. Jag har hört att det är olika utväxling på 2,4 och 2,4i för att bibehålla accelerationen i den svagare. Är det någon som vet om detta stämmer. Då borde ju bilen bli snabbare än original 2,4i. Är det värt pengarna? Var i varvtalsregistret märks det?
Hejs. :)
Senast redigerad av 1 Volvo-FH16, redigerad totalt 0 gånger.
av JE Jr
#300446
på S60 är det tvärt om, 140hk ska vara nån slags bränsleförbrukningsvariant medan 170Hk har en sportigare utväxling för att få lite bättre acc. Hade de haft samma utv. tror jag inte accelerationen varit särskilt mycket bättre på 170hk varianten.
av Ogya
#301276
Hej!

Det är samma tänk för S40 som S60, dvs 140 hk är längre utväxlad (=lägre varvtal) än 170 hk. Så här ser det ut:

140 hk: M56L, slutväxel 4,00

170 hk: M56H, slutväxel 4,25

Växel M56 L M56 H

1.) 13/44 (3,385) 14/43 (3,071)
2.) 21/40 (1,905) 22/39 (1,773)
3.) 31/37 (1,194) 31/37 (1,194)
4.) 38/33 (0,868) 38/33 (0,868)
5.) 40/28 (0,700) 40/28 (0,700)

R.) 39/38 (0,974) 39/38 (0,974)


Jämförelse, dvs totalutväxling:

M56L 4,00 M56H 4,25
1.) 13,54 13,05
2.) 7,62 7,54
3.) 4,78 5,07
4.) 3,47 3,69
5.) 2,80 2,98
R.) 16,29 15,89

(Andra backslutväxlar.)
av Ogya
#301315
Hej igen!

För enkelhetens skull jämför jag här utväxlingen för en 170 hk kontra 140 hk (normerat efter 140 hk). Se tabell nedan. Som exempel: 0,964 på ettan betyder alltså att motorvarvtalet växlas ned bara 96,4% av vad varvtalet växlas ned för 140 hk-versionen. I praktiken innebär det att den lägre utväxlingen för 140 hk på ettan och backen att den varianten har bättre backtagningsförmåga och aningen lägre risk för "tjuvstopp". Den är även marginellt lägre växlad på tvåan (bra för krypkörning). I mitt tidigare inlägg skrev jag att 140 hk är högre utväxlad, och det är den på på växel 3, 4 och 5, alltså de viktigaste växlarna när det gäller påverkan på bränsleförbrukningen. Växellådan till 140 hk erbjuder alltså det bästa av två världar. Fördelen med 170 hk-växellådan är att den är tätstegad vilket av många anses som mer sportigt. Och man kommer "längre" på ettan och tvåan innan man behöver växla. (Den intresserade kan ju räkna ut om man når 100 km/h utan att tappa tid av att behöva växla 2-3.) Eftersom det endast skiljer 10 Nm mellan 140 hk och 170 hk så bidrar ju också växellådan till att 170 hk-versionen känns mer pigg, givet att du kör på samma växel. Den 6,3% lägre utväxlingen på växel 3, 4 och 5 för 170 hk skulle jag gissa ger ca 2% högre förbrukning pga det högre motorvarvtalet.


170 hk i förhållande till 140 hk:

1) 0,964
2) 0,989
3) 1,063
4) 1,063
5) 1,063

R) 0,976

Obs! Gäller manuell växellåda.

P.S.
R-utväxlingen 0,974 i mitt förra inlägg gäller R i förhållande till 1. Sedan har som sagt R en annan slutväxel än framåtväxlarna. Det är medtaget i beräkningen i tabellen ovan och i tabellen i föregående inlägg med totalutväxlingarna.
Numeriskt hög utväxling = låg utväxling ("starkare"/"långsammare")
Numeriskt låg utväxling = hög utväxling ("snabbare"/"svagare")
av Volvo-FH16
#301436
Ok! Om jag har fattat och förstått detta rätt , så om jag uppgraderar min 140hp till 170hp, så blir den piggare på lägre växlar jämfört med 170 hästarn. Bättre acc på låga växlar, och bättre segdragning på höga än original 140hp.
Pratade med kollegor på jobbet som har gjort detta, och dom upplevde bättre acc och segdragning. Även bränsleförbrukningen sjönk med ca 0,5dl/mil. :)
Tack för hjälpen.
Hejs.
Senast redigerad av 1 Volvo-FH16, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av halmstaden
#301514
170 kommer dra mer bränsle på motorvägen, eftersom varvtalet är högre. Förstår inte riktigt din text, du skriver "jämfört med 170" ??
av WSAB
#302363
Det skiljer 10 nm mellan 140 hk och 170 hk-motorn bara, MEN skillnaden i vilket varvtal som maxvrid tas ut på är markant.

140 hk-motorn ger maxvrid runt 3300 rpm medan 170 hk-motorn kräver en bra bit över 4000 rpm för att ge max.
Det betyder ju att 140 hk-motorn är betydligt starkare på "normala" varvtal än 170 hk-motorn, och att den "orkar med" högre utväxling än 170 hk-motorn.

Om du uppgraderar din bil till 170 hk och får det vridmomentkurvan, så finns risken att bilen blir slöare än den var tidigare.
Användarvisningsbild
av Funk
#302410
WSAB skrev:Det skiljer 10 nm mellan 140 hk och 170 hk-motorn bara, MEN skillnaden i vilket varvtal som maxvrid tas ut på är markant.

140 hk-motorn ger maxvrid runt 3300 rpm medan 170 hk-motorn kräver en bra bit över 4000 rpm för att ge max.
Det betyder ju att 140 hk-motorn är betydligt starkare på "normala" varvtal än 170 hk-motorn, och att den "orkar med" högre utväxling än 170 hk-motorn.

Om du uppgraderar din bil till 170 hk och får det vridmomentkurvan, så finns risken att bilen blir slöare än den var tidigare.
I fallet med jämförelser mellan 140 och 170 med samma växellåda så ändras inte momentkurvan på motorn på annat sätt att den förlängs och planar ut efter ca. 4000rpm där 140:an tvärdör både vrid och effektmässigt. Allt annat är samma..

/Thomas
av Ogya
#304850
140 hk-motorn ger maxvrid runt 3300 rpm medan 170 hk-motorn kräver en bra bit över 4000 rpm för att ge max.
Det betyder ju att 140 hk-motorn är betydligt starkare på "normala" varvtal än 170 hk-motorn, och att den "orkar med" högre utväxling än 170 hk-motorn.

Om du uppgraderar din bil till 170 hk och får det vridmomentkurvan, så finns risken att bilen blir slöare än den var tidigare.
Nja, alla motorer är unika. Det kan skilja en hel del från motor till motor. Så jag tycker man ska ta Rototests kurvor som en fingervisning och inte som något skrivet i sten (exempelvis har jag en momentdipp på min motor vid ett varvtal som enligt Rototest ska ha max-moment).

Tittar man på ett viktigt varvtal som 2000 rpm så har både 177 Nm. Samma med 3000 rpm: 181 Nm resp. 182 Nm, dvs samma.

Laddar man ner grafen får man även data. Då ser man på varvtalsskillnaden motor/drivhjul att man kör bägge bilarna på fyrans växel när man kör igenom varvtalsspektrat.

Jag hade valt växellådan till 140 hk om jag hade fått välja mellan de två! Ur körbarhets- och förbrukningssynpunkt. Jag behöver ingen tätstegad växellåda. I min värld representerar en sådan försämrad körbarhet, i alla fall på en Svensson-bil.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]