NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mocke
När man far till badstranden är oftast de parkeringsplatser med skugga upptagna.
Man ställer sig då i gassande sol (nu är det över 30 grader).

Frågan är då: spelar det någon roll om man lämnar en glipa i rutan eller ej?
(eller måste man ha hela fönstret öppet för att det skall ha någon effekt?). Spelar det någon roll med försäkringen om fönstret är helt uppdraget? (samtidigt finns det cabbar)

sedan när man skall fara därifrån (nu är bilen en bastu och de svarta sätena som grillar) skall man ha fönsterna neddragna när AC går igång. eller skall man köra igång bilen på tomgång med AC med dörrar och fönster stängda för att inte avlida av värmeslag när det är dags för hemfärd)

jag har en Volvo s40 Addition med svart inredning och på monterad alusats (aj vad man brände sig!)
Stå inte i högt gräs på tomgång. Avgasröret/katalysatorn blir snabbt varm med gräsbrand som följd.

Annars brukar jag dra igång ACn för fullt å ha fönstrena nedvevade de första 30 sekunderna så man snabbt får ut den varma luften sen upp med fönstrena å låta ACn jobba....

Fast nu sitter jag på jobbet :cry:
När du kommer på avstånd så håll inne upplåsningsknappen på din nyckel så kör bilen ner alla rutorna, detta luftar ut de värsta innan du kommer fram till bilen. Jag brukar stänga av acn och köra med rutorna nere några minuter för att slippa lida av den värsta värmen.
Hade 39 grader på min balkong igår. Just nu 27 i sovrummet. Det är f-n för varmt för att vara ett land där inte alla har AC inomhus! :wink:

Nu kommer ett försök till svar på dina frågor: 1) jag har starkt för mig att försäkringsbolagen vill att rutorna ska vara uppvevade, 2) visst är det skillnad, men inte jättestor, om du har rutorna nere, 3) då du närmar dig bilen, dra ner rutorna med fjärren, sen sätter du AUTO på LO i bilen och har nere rutorna typ 30 sek. Därefter upp med rutorna och klimatanläggningen fortsatt på kallaste ett tag till. Då brukar man få lindring rätt snabbt. (Jag har dock ljus inredning.)
Vet inte om alla årsmodeller har detta men står man på en parkering o bilen har blivit uppvärmd under hela dagen så kan man hålla nere knappen på fjärren för upplåsning längre så vevas alla rutor ner automatiskt så släpps all varm luft ut på en gång. Skitpraktiskt.
Jag försöker alltid hitta skugga. Kan gå långa omvägar för det. Vädrar man ur är det ju bara luften som försvinner - den stekheta inredningen fortsätter värma.

Skall bilen stå länge i ren sol brukar jag lägga en sådan där reflekterande "matta" i framrutan. Då slipper man den värsta värmestrålningen rakt i ansikten när man kör iväg.
En snabb urluftning kanske en minut men sen upp med rutorna.
Tänk lite så här, blir det kallt i kylskåpet med öppen dörr? naturligtvis inte!

Ett annat tips är att köra recirkulation på luften för då kör du runt "samma" luft om och om igen, men inte för länge bara.

Vet inte hur det är på din bil men min V70 -00 med gamla karossen, där väljer ECC:n automatiskt Recirk när man startar den nu när den stått i solen hela dagen. Efter en stund så byter den till friskluftsläget automatiskt, men man kan också välja det själv direkt.
Oj, visste inte om det där med fjärrkontrollen . Skall prova det.

1) vädra ur
2) upp med rutorna och bilen på tomgång (parkeringar brukar inte ha gräs) låt AC jobba (far iväg)
3) gör en mental minneslista -> hitta skugga nästa gång
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]