NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hruu
hejsan.
motorlampan har börjat lysa.
jag var på volvo idag och gjorde en felsökning och dom konstaterade att det måste vara fel på antingen lambdan eller luftmassen eller ingenting :???: så dom släckte den och sa åt mig att avvakta.
jag åkte ju bara ett par kilometer så tändes lampjäveln igen. :twisted:
jag har suttit och läst att man ska kunna rengöra spjällhuset för att eventuellt kunna bli av med att motorlampan konstant lyser.
men! jag har inte den blekaste vart spjällhuset sitter.?
har sökt bilder på detta men förgäves.
det måste finnas någon som har tagit en bild i motorrummet på sin volvo v50 som kan hjälpa mig.

är tacksam för svar.

min bil är en volvo v50 2,4i 170
av Psyko
hruu skrev:hejsan.
motorlampan har börjat lysa.
jag var på volvo idag och gjorde en felsökning och dom konstaterade att det måste vara fel på antingen lambdan eller luftmassen eller ingenting :???: så dom släckte den och sa åt mig att avvakta.
jag åkte ju bara ett par kilometer så tändes lampjäveln igen. :twisted:
jag har suttit och läst att man ska kunna rengöra spjällhuset för att eventuellt kunna bli av med att motorlampan konstant lyser.
men! jag har inte den blekaste vart spjällhuset sitter.?
har sökt bilder på detta men förgäves.
det måste finnas någon som har tagit en bild i motorrummet på sin volvo v50 som kan hjälpa mig.

är tacksam för svar.

min bil är en volvo v50 2,4i 170

Vilken åtgärd man ska göra beror ju på vilka felkoder man har .
av hruu
nu har jag plockat bort spjällhuset och rengjort med sonax bromsrengöring som skulle motsvara bräkleen.
det var en hel del sot som jag kunde gnida bort.
lampan var släckt när jag startade den igen och ännu efter en dags körning har den inte tänts.

jag åker vidare så får vi se med tiden om det löste sig.
Användarvisningsbild
av Lilja
Förlåt om jag kapar tråden lite men finns det inte diagnos verktyg o volvos dataprogram? Dvs så man kan göra givartester och funktionstester på speciella komponenter som man kan göra på t.ex. volvos lastvagnar?
Tycker jag märker enormt mycket sånna här enormt oproffsiga felsökningar och chansningar överallt. Som i detta fallet.

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]

Hej igen! Jag har hittat felet på min bil. S[…]