NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Nu är det dags.. Har pratat med olika verkstäder och var till slut in på Volvo för att reda ut begreppet om vilken olja som skall användas.
Alla pratar om vilken viskositet det skall vara men ingen verkar ha någon koll på kvallitén!?
På Volvo viste dom inte vad jag skulle ha, han tyckte att en av oljorna Volvo rekommenderar var onödigt dyr (750,-/4l) och att man lika gärna kan använda en billigare olja. Den andra oljan är en halvsyntet som kostar 350,- / 4l. Borde inte en helsyntet 5w30 eller 0w30 vara bättre än halvsyntet?

Fick inget riktigt begrepp om varför jag skall använda just den dyraste oljan eller om jag fick hälla i samma olja som 2,4l motorerna kör på. Har själv Mobil 1 ACEA: A3/B4 5w30 long life helsyntet olja som jag betalar väldigt billigt för.

Vad är egentligen skillnaden på kvalite ACEA: A5/B5 och A3/B4 och wss-m2c913-a/913-b???
Vilken viskositet bör man använda av 0w30, 5w30, 10w40 och varför?

Blev hänvisad till verkstadschefen på Volvo, men han gick inte att få tag på.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det dära är verkligen en jungel. Jag använde den olja som volvo levererade bilen med från början i min 1.8F. Då var det Castrol SLX professional 5W-30.
Det är en helsyntetsolja och det tror jag definitivt att du ska använda.

Så här står det på castrols hemsida.

Castrol SLX Professional 5W/30 är en helsyntetisk motorolja för bensin och dieselmotorer. Bränslebesparande och lämplig för förlängda oljebytesintervaller och året-runt bruk. "Liquid Engineering" för förbättrad bränsleekonomi och högsta motorskydd.

Bild

Specifikationer
API SL/CF
ACEA A3/B3/B4
VW 502 00/505 00
MB-Approval 229.3

När jag sen fick veta att en annan volvo närservice verkstad använde mobil1 olja så blev det ännu mer förvillande.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Då är det ju samma spec på den jag har förutom det att den jag har är Mobil 1 och att den pumpats ur ett fat. Så då borde det inte vara något problem.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
En annan grej är att kollar man i Instruktionsboken så ser man där vilka oljor man ska använda och man kan använda olika viskociteter beroende på olika förhållande.

Så länge du håller dig ifrån 80W-90 olja och biltema så tror jag inte det ska vara några bekymmer.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det skulle funkat fint med den oljan jag hade, men eftersom jag inte har kvitton som styrker vad jag har och att jag har köpt olja så fick jag rådet att inte använda den om jag vill vara säker på att maskingarantin skall gälla om något skulle hända.
Eftersom jag inte hade tid att gorma så lämnade jag in den för 1200,- och fick en redig stämpel i blocket.

Och dessutom lär bilen ändå ha tillräckligt lågt andrahandsvärde den dag jag säljer den, så då är det aldrig fel med en Volvostämpel... :)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
en liten notic där ang olja.
Sista gången jag bytade olja så hade jag lite mindre än en liter olja kvar i en flaska som på bilden, då var det billigare för mig att köpa 4liter själv i volvobutiken för 550kr än att låta volvo fylla i verkstan. Skumt :evil:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det man förlorar i bilhallen får man ta in i karusellen.. eller hur det nu blir :)
Håller med... Volvo måste göra rätt bra avans på oljan. Dom köper ju oftast på fat eller stordunkar för ett betydligt lägre literpris.
Användarvisningsbild
av Lilja
Håll dig iallafall till helsyntet. Mineraloljor och annat grejs kocksar med plus att om man en gång använt mineralolja och sen slår på syntetolja så börjar det läcka lite här och var. Packningar och grejer reagerar inte speciellt bra med blandningen.
Sen om det är castrol eller mobil 1 spelar mindre roll. Bilia kör iallafall med castrol nuförtiden så vill du ha samma som de slår i på servicen så är det castrol som gäller.

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]