NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svep
Hejsan,

Vi har en Volvo V50 1.8F -07, som just nu rullat cirka 4000 mil. I vintras gick den hur bra som helst (köpte den i mars), men nu när värmen kommit har den börjat bråka.
När motorn är varm, är den väldigt benägen att dö på tomgång. Alltså precis vid start. (Typiskt scenario: åka och handla, sen vid start för hemresa så gäller det att hålla varvet uppe för att den inte ska dö).

Har man väl kommit iväg så fungerar den normal igen, då ligger tomgången stabilt strax under 1000rpm.

Spelar ingen roll om det är bensin eller etanol i tanken, den beter sig likadant ändå.
Jag har haft den inne på service m.a.p. detta, men eftersom den inte hade några felkoder kunde de inte göra nått..

Någon som känner igen detta?

Tack på förhand.
Mutterdragare skrev:Uppdatering ECM programvara samt rengörning spjällhus kan hjälpa.
Ringde Rejmes förut, och just spjällhuset hade aldrig varit problem med på V50. V70 var det dock vanligt på.
Fick iaf tid för ny service, får återkomma med resultat..
Jag hade liknande problem med min V50 1,8F -09:a som jag hämtade ut i slutet av April. Den tvärdog för mig i måndags vid ett rödljus på väg till jobbet.

Har precis hämtat ut den igen , nu med ny bränslepump. Får hoppas den nya håller bättre... :)

De hittade inga felkoder hos mig heller, men vid mätning så var bränsletrycket för lågt, tydligen.

Värt att tipsa Rejmes om?
Välkommen i klubben... :-)-) vet inte hur många gånger jag fick motorstopp pga att acn drar så mycket kraft med min förra bil. Uppgradering av EMC gjorde bara saken värre.
Känns skönt att köra diesel nu o motorn bara morrar på.
conza skrev:Jag hade liknande problem med min V50 1,8F -09:a som jag hämtade ut i slutet av April. Den tvärdog för mig i måndags vid ett rödljus på väg till jobbet.

Har precis hämtat ut den igen , nu med ny bränslepump. Får hoppas den nya håller bättre... :)

De hittade inga felkoder hos mig heller, men vid mätning så var bränsletrycket för lågt, tydligen.

Värt att tipsa Rejmes om?

Bra tips! Det ska jag höra med honom om! :)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]