NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan inte bestämma mig för om jag kan tänka mig att ha en så pass klen motor i min bruksbil även fast jag då tänker ha en effektstarkare andrabil.

Vad tycker ni om de senaste årsmodellerna? Har de lyckats bli av med det vägljud och vindbrus som de tidigare led av?

Hur törstig upplever ni att ovanstående motor är?

Ska jag beställa en V50 DRIVe istället eller kanske en helt annan modell?

Ös på med tankar och idéer, jag har bestämt mig för att det ska bli en ny bil så frågan är nu bara vad det blir.

mvh
Anders
Jag hade 1.8F innan från 06 och är en av de sämre motorerna jag har haft. Bilen i sig tyckte jag var kanon.
Drack gjorde den så det stod härliga till. 1.4liter /milen på långa sträckor. Under litern precis inne i stan.

Nu är det ju D5 som gäller för min del och jag skulle aldrig vilja byta bort min D5, inte ens mot en T5a.
Visst skatten är hög men man ska kunna njuta av sin bil.
Jag har en 1.8F och jag är väldigt nöjd. Lågt inköpspris och låg ägandekostnad i förhållande till andra motoralternativ. Medelförbrukningen ligger på 1.1 med etanol och ca 0.8 med bensin. Detta gäller pendling mellan Lund och Malmö och innefattar således motorvägskörning såväl som de sjukt tråkiga köerna mellan Spillepengen och Västra Hamnen i Malmö.

Effektmässigt är motorn inte något vidunder men fungerar fint för mig. Ljudnivån i bilen är låg då bilen framförs i lagliga farter. Det jag gärna skulle sett är en sjätte växel för att sänka varvtalet något vid hastigheter utöver de tillåtna. :)

FiddeUBC: Det låter lite konstigt att din bil drack 1.4 l/mil under långkörningar och under litern i stadskörning... Du har väl inte glömt att växla? ;)
Senast redigerad av 1 phaest, redigerad totalt 0 gånger.
Haft 1.8F genom jobbet till resor, och kan säga att den är törstig?
1.3milen, om man ligger 90-100-110.

Och vägljud? Dom finns där, inte lika tyst som en v70 men ändå.
Kanske var för att det var större fälgar o däck på. Den känns lite i kupén, för min smak.

D5 med 16tums är mer än okej, det har jag också smakat på.

O irriterande som vanligt att knät tar i panelen. med radio o klimat, kanske inte alla har det problemet.
Har i mina dagar hyrt mycket bilar.. Audi A4 nya modellen, V50, V70, S40 minst 1 gång i månaden och jag kan bara säga att ska du köpa bil idag köp en diesel !

Att äga en bensindriven bil är kanske billigare på ett sätt gentemot dieseln.. skatten.. men det tjänar du ihop så extremt snabbt på att de nya dieselmotorerna drar utan tvekan runt 0,5 l / mil ( plus minus noll ).

V50 - Har hyrt 1.8F 10 tal ggr och den slukar soppa ( etanol ),
Äger en 2.4i och även denna fullständigt slukar soppa.. ligger i genomsnitt på ~0,85 och ändå kör jag så mycket "eco-driving" så möjligt.
Men deras dieselmotorer är helt underbara.. hyrt 1.6D flertal ggr och denna ligger på 0,55 när man håller hastighetsgränserna. Och som Fidde säger är D5:an desto mer roligare att äga än en 1.6:a.. om inte D5:an rikta in dig på 2.0D får 1.6D är för klen :)

Kort och gott.. köp dig en V50 med dieselmotor :)
Brainy skrev:hmm, kanske skulle försöka få provköra en 2.0D imorgon då.

Skatteskillnaden och förbrukningsskillnaden mot en Drive känns ju i sammanhanget rätt så försumbar.
Men lyssna inte allt för mycket på mig.. :roll: :D
Jag kan inte ett jota om bilar i sig... kan bara köra dom. 8)
Ska det vara en tjänstebil? Om nej, lägg ner planerna på en 1,8F direkt! Du kanske sparar någon hundring eller två per månad mot en diesel men 1,8F är bland det sämsta som hittat ned i en Volvo i modern tid. Motorn är slö, törstig och har fult motorljud. Utväxlingen gör att landsvägskörning över 70 km/h blir en plåga.

Titta gärna på begagnatpriserna på 1,8F också när du gör din kalkyl. Det är inget jättedrag efter den i andra hand direkt...
Jag köpte en 07:a V50 1.8F i vintras och jag kan absolut inte klaga. Inget fartvidunder som tidigare sagt men det var väl inte heller väntat.
Kör den på knappt 0,8l/mil på bensin och det är 50/50 motorväg stadskörning med en del härliga köer också.
Över 100 hade en sjätte växel suttit fint men det är inte värre än något annat i den prisklassen.

Det som avgjorde för mig var totalekonomin. Då jag pendlar genom innerstan sparar jag rätt mycket på att slippa trängselskatterna. Vidare köra jag runt 1000mil/år vilket gör att jag aldrig tjänar in merkostnaden för Dieseln både i inköp och fordonsskatt.

Att sedan begpriserna är relativt låga för välutrustade bilar beror ju mer på att man sålt sjukligt många och sänkt nypriserna rejält genom rabatter och kampanjer den senaste tiden. Efterfrågan på flexfuel V50 är fortfarande väldigt hög på begmarknaden (jobbar inom bilbranschen och har nära kontakt med några stora ÅF).

Så om det är ett nyköp så hade jag nog satsat på en 1.6D med start stopp. Bättre förbrukning, ingen fordonsskatt/miljöpremie (beroende på om den köps innan sista juni) och säkert bättre andrahandsvärde på sikt.
Hade det varit tjänstebil hade jag nog unnat mig en 2.0D kanske.

Men som begagnat köpt tycker jag V50 1,8F är ett rätt så bra köp då man får jäkligt mycket bil för pengarna. Kör man inte alltför långt varje år så är inte diesel lönt (annat än att den kan vara roligare att köra).

Sen kan man undra lite grann kring vissa förbrukningssiffror som redovisats här. Samt att man kanske inte direkt ska jämföra förbrukningssiffror mellan olika bränslen rakt av. E85 drar runt 30% mer så förbrukning över litern är inte särskiklt märkvärdigt men sen kostar det mindre att tanka också vilket är det intressanta.
Jag hyrde en 1,8F -07 i en månad och jag gillade inte alls motorn.
Men det beror helt på vad man är ute efter antar jag.

D5 passar mig bra men den är än så länge väldigt törstig. (troligen pga högerfotens tyngd)
MY09 går mycket tystare än de jag kört tidigare tycker jag.
Har laminerade rutor och det sägs ju vara bra mot ljud.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]