NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kymex
Jag funderar på att köpa en V50 med 2,0D motorn. Är detta en Volvomotor ifrån Skövde fabriken eller är det en Fordsnurra?
Användarvisningsbild
av wendtan
Det är en fransktillverkad motor. PSA är en gigantisk dieselmotorleverantör och säljer bla till Bmw. På 4 cyl dieslar gissar jag att de är marknadsledande.
av Lövet
Känns väl banalt att tillverkningsort skulle betyda något för kvaliteten på motorn :roll:
Användarvisningsbild
av Doffen
Følelsen er vel den at, kjøper man volvo så vil man ha volvo?

men sånn er det jo ikke lengre, noe ford, noe mazda, PSA osv osv..
av marcbe
2.0D (DW10) är en PSA-motor, men den som sitter i Volvobilarna tillverkas på Volvos motorfabrik i Skövde.

Edit: det här blir bara vanligare och vanligare att man delar på motorprogram etc. Även BMW som är ett uttalat "motorbilmärke" köper PSA-motorer.
av finnepower
marcbe skrev:2.0D (DW10) är en PSA-motor, men den som sitter i Volvobilarna tillverkas på Volvos motorfabrik i Skövde.

Edit: det här blir bara vanligare och vanligare att man delar på motorprogram etc. Även BMW som är ett uttalat "motorbilmärke" köper PSA-motorer.
Helt korrekt.
av Lövet
marcbe skrev: Edit: det här blir bara vanligare och vanligare att man delar på motorprogram etc. Även BMW som är ett uttalat "motorbilmärke" köper PSA-motorer.
Vilka? Jag vet att 1,6D som sitter i Mini är från PSA men finns det några fler?
av Ogya
2,0D är en Peugeot-motor som dock Skövde drog vinstlotten att få tillverka (jag antar att det bara är montering och inte gjutning av block och dyl.).

Skövde gör den åt både lilla och stora Volvo-plattformen. Samt åt europeiska Ford-bilar, t.ex. Focus och Mondeo m.fl.

Skövde missade den senaste sexan och då var man ledsna (det är ju en Göteborgskonstruktion). Nu är man dock glada då Europa (diesel) går bättre än USA-marknaden (stora bensinmotorer). Och enda kund till sexan utöver Volvo är Land-Rover (Freelander), som heller inte säljer några jättevolymer.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]