NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Jaha, vad kan det vara?

Så fort jag svänger minsta lilla åt vänster vid hastigheter över 60 knyck så låter det som om jag har dubbdäck på vänster fram?

I hastigheter över 110 så låter det när man kör rakt fram oxå.

Är det hjullager?

Balanseringsvikterna sitter kvar.

Kostnad?
av finnepower
Lyft upp bilen vänster fram, tag tag i fjädern med tumme o pekfinger, snurra på däcket. Känner du vibrationer i fjädern så är hjullagret kass..
Användarvisningsbild
av poseidon
Det vibrerar inne i bilen - ytterst lite när man kör, så det är nog hjullagret.

Skall tydligen vara ett vanligt Volvofel?

Har diagnos på onsdag, byte på tisdag nästa vecka.

Men man hör inget i hastigheter under 60 knyck.
Användarvisningsbild
av poseidon
Upplands motor skulle ha 3550 kr för byte, Bilia i Kista skulle ha 4150 för samma jobb.

Det skiljer kanske 900 meter fågelvägen mellan dessa 2 ställen.

Nåväl, får se om det är hjullagret först men ingen på de båda verkstäderna hade bytt på någon bil som bara gått 8000 mil..... skitVolvo!
Användarvisningsbild
av opA
Det låter som samma problem jag hade med min V50 bara 2-3 dagar efter jag köpte den ( den har gått litegrann men ändå ) och då var det vänsterfram hjullager dom bytte samt att dom slipade bort rost som fanns på bromsskivan.

Har skrivit en tråd om detta någonstans här..

Men ljudet försvann efter dom hade bytt saker och ting.. som tur var gick det på garantin.

Har du ingen garanti kvar som du kan använda ?
Användarvisningsbild
av poseidon
Nä, men jag skall tjata lite med Verkmästaren. Får se om de kan ta 50-50 på detta.

Återkommer.

Skall kolla vad mekonomen tar oxå.

Edit:

Mekonomen tog 2950 inklusive diagnos.

Valet är givet. Det blir mekonomen.....
av Mife
Köpte en V50 2,0 D 2005. Bilen hade gått 12000mil när den kom i min ägo. Runt 18000mil började det låta från h fram.Hjullagret fick bytas. Givetvis funderade man på att byta även v fram men efter ett samtal med verkstaden där bilen varit servad sen den var ny fick jag veta att v fram var bytt vid 6500mil.. Tycker det är som ett lotteri hur länge lagren ska hålla.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Jag har startat en tråd om detta i V70N-delen. På V70N är inte navet så svårt att byta själv, hur är det på S40/V50? Navet kostar ju 1700 på mekonomen så man kan spara en del om man byter själv.
Fast 2950 för allt låter onekligen rätt prisvärt!
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]