NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samme
hej är det svårt att byta olja själv och behöver man nåt speciellt verktyg på min v50 2,4 -05
Användarvisningsbild
av #27
Nej de är lätt men du behöver en 36mm hylsa för att få loss filtret.
av korp
Hej. Ett litet smidigt tips vid oljebyte om du tycker det är krångligt att krypa under och greja. Jag köpte en
handpump som man kan suga upp olja med genom mätstickeröret. Finns även elektriska. Kostar bara 70 spänn
på biltema. Slipper man lossa bottenpluggen.
Mvh Tony
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag vill starkt avråda från detta sätt att byta olja!
För det första har jag mycket svårt att tänka mig att du klarar få ut all olja på det viset sen så skulle jag tippa att just den oljan som ligger kvar är den som är mest förorenad.
Sen slipper man ju ändå inte krypa under när man ska byta filtret.
av plamek
Jag vill nog också bottentappa oljan och låta det droppa ett bra tag. Det känns liksom bättre så av någon anledning...
av finnepower
Tomas88 skrev:Jag vill starkt avråda från detta sätt att byta olja!
För det första har jag mycket svårt att tänka mig att du klarar få ut all olja på det viset sen så skulle jag tippa att just den oljan som ligger kvar är den som är mest förorenad.
Sen slipper man ju ändå inte krypa under när man ska byta filtret.
Filtret sitter väl uppe på nyare v50/s40n? Men jag skulle nog aldrig suga upp oljan jag heller utan tappa den via oljepluggen.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
korp skrev:Hej. Ett litet smidigt tips vid oljebyte om du tycker det är krångligt att krypa under och greja. Jag köpte en
handpump som man kan suga upp olja med genom mätstickeröret. Finns även elektriska. Kostar bara 70 spänn
på biltema. Slipper man lossa bottenpluggen.
Mvh Tony
Låter som en riktig Åsa-Nisse lösning :)

Kollade själv på oljebyte... Vilken olja skall man köpa och hur mycket har ni betalat?
Hos Mekonomen tog dom över 700 för bara 4l olja (Castrol 5w30), inkl filter så skulle bytet kosta 300,- mindre än hos Volvo. Då känns det nästan värt att låta någon annan byta.

Hur släcker man servicelampan efter byte?
av samme
hej o tack för svaret på oljebyte, har varit o köpt den där hylsan

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]