NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min far har en V50 -06 som rullat 7000-8000 mil ungefär. Han valde till några tokigt dyra 17 tums Volvo Originalfälgar som heter "Scotia" eller något liknande och har polerad och klarlackad yta. Dessa, som givetvis endast rullat sommartid, oxiderar nu som bara den, alla fälgar är drabbade över allt. Skulle tro att klarlacken är för dålig och släpper igenom syre ner till metallen. 4 st nya fälgar kostar typ 18.000 kr om jag minns rätt så man tycker ju att de bör hålla en rimlig kvalité men de ser ju risigare ut än vinterfälgarna på min gamla 740.

Volvo vägrar givetvis ta något av det hela på goodwill. Vårt familjeföretag har ju bara kört Volvo sedan 1956, köpt oräkneliga nya Volvobilar, utfört mängder med servicar och reparationer på märkesverkstaden utan att någonsin ifrågasatt vad som ska göras eller vad det kostar.

Finns det någon mer bilägare som också har "Scotia" och lider av samma problem?
Senast redigerad av 1 ljungström, redigerad totalt 0 gånger.
av ljungström
Här kommer lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fälgarna blir bara värre och värre, känns som att de har blivit betydligt risigare på bara ett par veckor. Går knappt att tvätta dem med högtryckstvätt utan att klarlacken lossar. Skräp!

Har varit i kontakt med Volvo i Göteborg som inte alls är intresserade av att hjälpa till. Den lokala Volvohandlaren erbjuder i alla fall 30 % rabatt på nya fälgar men då de kostar 4000-5000 kr styck är det ändå inte så intressant tyvärr.
Hmm, alltså går det hål på klarlacken så kommer det ner vatten och syre och då oxiderar fälgarna.
Ett litet stenskott kan göra att det blir sådär.

Monterar du själv av och på hjulen för att byta? Det är ju nästan bara uteslutande på kanterna som det oxiderar.
FiddeUBC skrev:Hmm, alltså går det hål på klarlacken så kommer det ner vatten och syre och då oxiderar fälgarna.
Ett litet stenskott kan göra att det blir sådär.

Monterar du själv av och på hjulen för att byta? Det är ju nästan bara uteslutande på kanterna som det oxiderar.
Visst förstår jag att stenskott kan skada lacken o få fälgarna att oxidera - men jag har aldrig sett skador av denna omfattningen (o då har jag avverkat en mängd bilar av diverse olika märken, många med betydligt mer mil bakom sig än denna.)

Ibland har vi skiftat hjulen hemma, ibland har det gjorts på volvoverkstad.

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]

Hej igen! Jag har hittat felet på min bil. S[…]