NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbancarlsson
Jag reflekterade över en grej häromdan när jag satt och körde.. Jag satt och tittade på hastigheten som visades på GPS:en (en TomTom 630T) och kollade sedan på bilens (C30 2,0d) hastighetsmätare.. Blev lite förvånad över att dom faktiskt visade exakt lika... Testade att köra i lite olika hasigheter men dom visade exakt samma i alla fall... Inte för att det här är ett problem på något sätt, men i alla andra bilar jag kört och haft med mig navigatorn i så har bilens mätare alltid visat ca 5% mer än vad GPS:en visar... Kanske bara en grej jag har fått för mig, men är det inte så att mätaren ska visa några km/h mer än vad man verkligen kör i? Nån annan som har reflekterat över detta?
av gecko
Jag Har en tomtom xl europa den visar 1km/h fortare när jag kör min v50 2.0 d.
På min förra bil v50 2.4l 170 hästars visade mätaren 4km saktare än min gps
så det är nog inte ovanligt att de visar samma hasighet.
Det är ju bra att hastighetsmätaren är kalibrerad.
Användarvisningsbild
av Kilkenny
Min C30 T5 visar ca 2-3% mer på mätaren är på min Navigon 8100 GPS.
Kan ju bero på diametern på däcken också.
av jumu01
Själv så kör jag med 16" .
Skillnaden mellan hastighetsmätaren vs. GPS är.(Har både navigator och en ren GPS mätare).

30 km/h visar GPS 27 km/h
50 km/h visar GPS 46 km/h
70 km/h visar GPS 65 km/h
90 km/h visar GPS 84 km/h
110 km/h visar GPS 103 km/h (körde om Polisen hastighetsmätare visade 117 km/h ingen åtgärd från deras sida)

Så jag kör alltid efter vad min GPS mätare visar, som även inhåller varnare för stationära trafikövervakningskameror jag vet att endel Navigatorer har denna funktion men uppdateringsfunktionen hos dessa är rent sagt undermåttliga och bedrövliga, tacka vet jag Active-GPS deras uppdareringar fungerar bäst.

Det är ju så att mer eller mindre alla bilars hastighetsmätare är kaliberade åt det lägre hållet gällande verklig hastighet.
Senast redigerad av 1 jumu01, redigerad totalt 0 gånger.
jumu01 skrev:Själv så kör jag med 16" .
Skillnaden mellan hastighetsmätaren vs. GPS är.(Har både navigator och en ren GPS mätare).

30 km/h visar GPS 27 km/h
50 km/h visar GPS 46 km/h
70 km/h visar GPS 65 km/h
90 km/h visar GPS 84 km/h
110 km/h visar GPS 103 km/h (körde om Polisen hastighetsmätare visade 117 km/h ingen åtgärd från deras sida)

Så jag kör alltid efter vad min GPS mätare visar, som även inhåller varnare för stationära trafikövervakningskameror jag vet att endel Navigatorer har denna funktion men uppdateringsfunktionen hos dessa är rent sagt undermåttliga och bedrövliga, tacka vet jag Aktive-GPS deras uppdareringar fungerar bäst.

Det är ju så att mer eller mindre alla bilars hastighetsmätare är kaliberade åt det lägre hållet gällande verklig hastighet.

Ja, så har det varit i alla andra bilar jag har kört också... Utom i min egen...
Jag har 205/50/17 (fabriksmonterade)
Men som sagt, jag upplever inte det som något problem att mätaren är helt exakt.. Man får väl snarare se på det så här att jag har fått en riktigt bra kalibrerad hastighetsmätare.. :)
av jumu01
Jag tror inte att det är så vanligt att visad hastighet och verklig hastighet är desamma.
Din bil tillhör med säkerhet minoriteten.

Men det är ju som du skriver inga problem heller för mig då jag använder min Active-GPS! :wink:
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag har noterat samma sak. Väldigt bra precition på bilens hastighetsmätare, visar bara 1-2 km mer än vad GPS:en visar kring 100 km/h. Bravo Volvo! Tidigare bilar jag haft (mest VW) har visat betydligt mer fel.

Nackdelen med detta är att man retar sig på alla som saktar ner till 80 vid fartkameror. Förmodligen tror de stackarna att de kör i 90.

Har V50 D5 MY09 med 17¨-hjul och jämför med min Garmin Nüvi 760.
av jumu01
Ticken skrev:Halloj, detta är absolut nått man har reflekterat över..
Det finns en liten diskution om detta i den här tråden.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=39503

/Ticken
Ja det enda som fattas efter den tråden du hänvisar till är en tråd med vilken som har den största och längsta ..... :roll:, snart är man väl tillbaka i sandlådan igen!
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]