NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mille08
hejsan

är så att jag har en Volvo v70N awd och är super nöjd med den. Nu känns det lite som att sitta och köra själv i en sådan stor bil är ganska onödigt. har du kollat på volvo V50 då jag ändå behöver en kombi dom gångerna vi åker hela familjen.

Min frågor då om någon ägt och kört båda dessa bilarna och kan svara på dessa frågor:

1. är det stor skillnad på komfort, menar då väghållning säten mm?
2. stor skillnad på ljudvolymen i bilen?
3. last utrymmet?
4. Kvalitet känslan(upplever v50 som ganska plastig)?

tacksam för svar
av flink
Ett direkt svar på dina frågor:
1. JA - V50 är lite sportigare (roligare) medans V70 är en mer bekväm bil
2. JA - V70 är mycket tystare, även om nya V50 har blivit en hel del bättre
3. JA - Beror lite på vad man behöver, men det är inget gigantiskt bagage i V50
4. JA - eller...plastig skulle jag inte säga. Ta vilken bil som helst i samma storlek och prisklass så vinner V50 många gånger. Möjligtvis att Audi A4 och Mercedes C-klass slår Volvo V50. Nu har jag inte kollat på den senaste Lexusen och BMW skramlar som en Opel över ojämnheter i vägen.

Sen är det ju mycket vad man prioriterar, komfort eller sportighet, dyrt eller billigt etc etc.... För mig är V50n perfekt. Ut och provkör och bilda dig en egen uppfattning! ;)
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
mille08 skrev:hejsan

är så att jag har en Volvo v70N awd och är super nöjd med den. Nu känns det lite som att sitta och köra själv i en sådan stor bil är ganska onödigt. har du kollat på volvo V50 då jag ändå behöver en kombi dom gångerna vi åker hela familjen.

Min frågor då om någon ägt och kört båda dessa bilarna och kan svara på dessa frågor:

1. är det stor skillnad på komfort, menar då väghållning säten mm?
2. stor skillnad på ljudvolymen i bilen?
3. last utrymmet?
4. Kvalitet känslan(upplever v50 som ganska plastig)?

tacksam för svar
1. Yes. V70N är en väldigt bekväm bil, sköna säten, bra väghållning o.s.v. Jag upplever V50 som lite mer "hård", obekväm och mindre rolig att köra. Att jämföra V70N med V50 är väl ungefär som att jämföra V70N med valfri Ford Focus, skulle jag tro. Jag har själv en V50 1,8F (2009) just nu, hade en V70N 2,4 (2004) förut och får mig en V70II 2,0F (2008) imorgon. Anledningen till mitt nya "nedbyde"; V50:n är grymt obekväm, tråkig att köra, trång o.s.v.

2. Ljudvolymen är väl inte någon jätteradikal skillnad på. Men som Flink säger så skiljer det lite, fast det har dock blivit bättre på nya V50. Och eftersom att jag kör en 09:a just nu, så antar jag att det är därför jag inte ser någon större skillnad i ljudvolymen. Motor och sådant spelar förstås in också.

3. Lastutrymmet är den andra anledningen till varför jag byter bil igen. Visst, är man inte i något jättestort behov av en rejäl bagage så kanske man kan tänkas klara sig på en V50. Men man bör ha i åtanke att utrymmet i V50 INTE är mycket att hänga i granen. Tittar man på Volvo's "Model Selector" (http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... ector.aspx#) så ser man tydligt att V50 är VÄLDIGT liten. Både S60 och S80 rymmer mer, och V50 är i sin tur inte långt ifrån varken C70 eller S40, vilket är väldigt illa då bagagen i S40 är den minsta jag någonsin sett. Se det så här; jag spelar i ett band och gitarristerna kan inte ens få in gitarrerna i bagagen på min V50 utan att fälla säten. Och det är VÄLDIGT illa, om man jämför med en V70.

4. V50 är aningen plastig. Men det beror på vad man har för paneler och lite sånt. T.ex så har jag Nordic Light panelerna i min V50, vilket innebär att det är ÄKTA trä vid stereo, dörrhantag o.s.v (http://www.garaget.org/?car=129542), därav försvinner lite av plastighetskänslan. Jag tycker ändå att Volvo är hyfsat duktiga på att få bort den känslan om man jämför med t.ex Opel, Nissan, Toyota, Ford o.s.v. Men visst är t.ex V70 en mer "kvalitetsbil" jämfört med V50.

Hade jag varit du hade jag hållt kvar vid min V70N eller bytt till S60 eller S80. Men det beror lite på vad dina syften är, som sagt... Säljer min 09:a. Köp den! 160.000 kr!
Senast redigerad av 2 Hexenhammer, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Ska du köpa V50, köp en med laminerade sidorutor. Skillnaden är rejäl mot de vanliga. Jag har dessa på min S40 och upplever bilen som nästan lika tyst som min gamla BMW 530. En V50 med vanliga sidorutor är inte ens i närheten av det.

Körmässigt känns V50 ungefär hälften så stor som en V70. Den är mycket rappare i chassiet och styrningen är otroligt mycket bättre. V70 är totalt avdomnad att köra.

Jag kommer på 2 fördelar med V70, annars föredrar jag V50 i allt: Stolarna och bagageutrymmet.
av dali
Hexenhammer skrev: 1. Yes. V70N är en väldigt bekväm bil, sköna säten, bra väghållning o.s.v. Jag upplever V50 som lite mer "hård", obekväm och mindre rolig att köra.[...] Anledningen till mitt nya "nedbyde"; V50:n är grymt obekväm, tråkig att köra, trång o.s.v.
Det är nog första gången jag ser någon tycka att V70N är roligare att köra än V50. Skulle tro att ca 99% av de som kört båda tycker tvärtom.

V70 är bekvämare än V50, men komforten har ett pris - den är stentrist att köra ... man åker V70 och kör V50. Prioriterar du komfort och lastyta så är V70 bättre val, prioriterar du körglädje så är V50 det självklara valet.

Jag har ägt en V70N (2.5T) och en V50 (2.0D). Dieseln var mycket roligare att köra.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
dali skrev:Det är nog första gången jag ser någon tycka att V70N är roligare att köra än V50. Skulle tro att ca 99% av de som kört båda tycker tvärtom.

V70 är bekvämare än V50, men komforten har ett pris - den är stentrist att köra ... man åker V70 och kör V50. Prioriterar du komfort och lastyta så är V70 bättre val, prioriterar du körglädje så är V50 det självklara valet.

Jag har ägt en V70N (2.5T) och en V50 (2.0D). Dieseln var mycket roligare att köra.
Höm, okej. Själv har jag helt ärligt aldrig hört något annat. Både S60N och V70N verkar vara väldigt poppis... både bland gamla gubbar/tanter som vill ha en skön bil, samt hos ungdomar som vill ha sportiga bilar med schyssta köregenskaper. Jag har faktiskt aldrig läst något sådant om V50. Visst, allt om V50 är inte negativt, men det låter alltid som att "Det är inte en V70, men det är okej"...

Även om min V50 hade V70's stolar och bagageutrymme så skulle jag nog ändå välja V70.

Har ägt en V70 2,4 (2004) Automat och en V50 1,8F privat. Men har kört mycket genom jobbet också. V50 2,4D. S40 2,4. V70 D5. V70 2,4D. S80 D5. S80 2,4D. S80 2,5T. V70II 2,5T (och 2,5FT). V70II 2,0F o.s.v. Sedan har jag också kört diverse V50 privat också. Och jag har ALDRIG upplevt V50 någonsin varit skönare, skönare att köra, roligare att köra o.s.v. Men men. Tyckte nog till och med att min gamla 855 T5:a var "roligare" att köra än alla de V50 jag kört, tillsammans.. tyvärr...
av Lövet
Jag förstår ingenting. Nog för att 1,8F kan döda det bästa av chassies men herregud, en V70 är ju som en buss i jämförelse!

Helt död känsla i styrningen och 0 respons runt mittläget. S60 är lite bättre men verkligen inte lika mycket. Servot i S60/V70N är ju så lätt att man kan använda 1 finger för att snurra ratten. Urk
av mille08
väldigt många tack för alla synpunkter. Följde några av er att gå och provköra. Så var uppe på bilia i haga norra idag och körde en v50. tyävr hade dom ingen t5 som jag är ute efter utan en 1.8f.
tyckte personligen att min v70N var 100 gånger skönare i stolar plus känns med gedigen. Nu är det svårt att lägga något plus på v50 då det är helt fel motor, hände inte speciellt mycket. men fick sen åka med en tur med en bilia anställd. och fyy fan vad den lilla rakarn gick(t5:a) och som någon av er så märker man vilken skillnad det är på olaminerade rutor och laminerade. t5:an hade det och fan fast den hade större motor så upplevde jag den tystare.
hummm blir en tankeställare detta.
av mille08
är det stor skillnad på v50 04:a och v50 08:a??? eller är det bara utseendet?
av dali
Hexenhammer skrev:Både S60N och V70N verkar vara väldigt poppis... både bland gamla gubbar/tanter som vill ha en skön bil, samt hos ungdomar som vill ha sportiga bilar med schyssta köregenskaper. Jag har faktiskt aldrig läst något sådant om V50.
Vad läser du för tidningar? Exempel från Auto Motor och Sport: "Vad som däremot gick hem var bilens praktiska format och superba väghållning, förmodligen den bästa någonsin i en Volvo." http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 071104.pdf
Hexenhammer skrev:Tyckte nog till och med att min gamla 855 T5:a var "roligare" att köra än alla de V50 jag kört, tillsammans.. tyvärr...
Visst får du tycka det. Men du är nog i en väldigt exklusiv klubb. Enligt V70-ägarna som svarat på AMS enkät så ligger "körglädje" på 72/100, snittbilen har 79. V50-ägarna gav 82/100.

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 060110.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 081708.pdf
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]