mille08 skrev:hejsan
är så att jag har en Volvo v70N awd och är super nöjd med den. Nu känns det lite som att sitta och köra själv i en sådan stor bil är ganska onödigt. har du kollat på volvo V50 då jag ändå behöver en kombi dom gångerna vi åker hela familjen.
Min frågor då om någon ägt och kört båda dessa bilarna och kan svara på dessa frågor:
1. är det stor skillnad på komfort, menar då väghållning säten mm?
2. stor skillnad på ljudvolymen i bilen?
3. last utrymmet?
4. Kvalitet känslan(upplever v50 som ganska plastig)?
tacksam för svar
1. Yes. V70N är en väldigt bekväm bil, sköna säten, bra väghållning o.s.v. Jag upplever V50 som lite mer "hård", obekväm och mindre rolig att köra. Att jämföra V70N med V50 är väl ungefär som att jämföra V70N med valfri Ford Focus, skulle jag tro. Jag har själv en V50 1,8F (2009) just nu, hade en V70N 2,4 (2004) förut och får mig en V70II 2,0F (2008) imorgon. Anledningen till mitt nya "nedbyde"; V50:n är grymt obekväm, tråkig att köra, trång o.s.v.
2. Ljudvolymen är väl inte någon jätteradikal skillnad på. Men som Flink säger så skiljer det lite, fast det har dock blivit bättre på nya V50. Och eftersom att jag kör en 09:a just nu, så antar jag att det är därför jag inte ser någon större skillnad i ljudvolymen. Motor och sådant spelar förstås in också.
3. Lastutrymmet är den andra anledningen till varför jag byter bil igen. Visst, är man inte i något jättestort behov av en rejäl bagage så kanske man kan tänkas klara sig på en V50. Men man bör ha i åtanke att utrymmet i V50 INTE är mycket att hänga i granen. Tittar man på Volvo's "Model Selector" (
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... ector.aspx#) så ser man tydligt att V50 är VÄLDIGT liten. Både S60 och S80 rymmer mer, och V50 är i sin tur inte långt ifrån varken C70 eller S40, vilket är väldigt illa då bagagen i S40 är den minsta jag någonsin sett. Se det så här; jag spelar i ett band och gitarristerna kan inte ens få in gitarrerna i bagagen på min V50 utan att fälla säten. Och det är VÄLDIGT illa, om man jämför med en V70.
4. V50 är aningen plastig. Men det beror på vad man har för paneler och lite sånt. T.ex så har jag Nordic Light panelerna i min V50, vilket innebär att det är ÄKTA trä vid stereo, dörrhantag o.s.v (
http://www.garaget.org/?car=129542), därav försvinner lite av plastighetskänslan. Jag tycker ändå att Volvo är hyfsat duktiga på att få bort den känslan om man jämför med t.ex Opel, Nissan, Toyota, Ford o.s.v. Men visst är t.ex V70 en mer "kvalitetsbil" jämfört med V50.
Hade jag varit du hade jag hållt kvar vid min V70N eller bytt till S60 eller S80. Men det beror lite på vad dina syften är, som sagt... Säljer min 09:a. Köp den! 160.000 kr!