NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Då min originaldomkraft gick av och bilen föll ner (!) sist jag bytte däck så skaffade jag en garagedomkraft med tillhörande jackpad. Nu när det är däckbytesdags och jag kollar under bilen, så hittar jag inget riktigt bra ställe att sätta domkraften?

Bilens undersida ser mestadels plastklädd ut och trots jackpad så är jag rädd att skada plasten :x Någon som använder garagedomkraft och har bra tips vart man sätter domkraften fram och bak? Eller är det så att det håller trots plasten på undersidan?

Jackpaden ser ut så här
Bild
av Lövet
Jag får väl leta där. Har än så länge bara hittat var de tycker man ska sätta originaldomkraften. Är inte särskilt sugen på att använda den igen :evil:

edit: Läste igen. Hittar fortfarande bara anvisningar för originaldomkraft.
Användarvisningsbild
av wendtan
Det går alldeles utmärkt att lyfta bilen med garagedomkraft på samma ställen som org domkraft placeras. Det är öppningar i plasten som med råge klarar en vanlig domkrafts lyftplatta.
av Lövet
Tack Wendtan. Får lägga mig och kolla hur det ser ut.

För vad jag kommer ihåg sätts originaldomkraften i något slags hål med ganska skarpa kanter runtomkring. Är dessa gjorda i plast så vet man ju inte vad som händer. :cry:
Användarvisningsbild
av wendtan
Alltså de är kanske öppningar i plasten på 15-20 cm ca 20 cm från hjulhuset. Där blottar sig en metallkant som du känner med handen. Det är där du skall sätta din garagedomkraft.
av Lövet
Alright, ska känna efter så snart jag kan.
Användarvisningsbild
av henka35
Passa dig så du inte trycker sönder plåtkanten. Det hände på min V70II förra sommaren. Jag måste hitta något sätt att lyfta den utan att sabba plast och plåt.

//Henrik
Användarvisningsbild
av wendtan
Med minsta gummi mellan domkraft och bil så händer inte det. Min domkraft har typ 5mm gummihätta på "skålen" som ligger an mot bilen och den har inte ens gjort antydan till skada på någon av våra v50 bilar.
av Heden
Jag använder en sådan här: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116149

Fungerar klockrent på de bilar som jag har testat den på! Jag skaffade den när jag blev så trött på att garagedomkraften inte kom under min sportbil som är ganska så låg. Nu är inte det direkt ditt största problem Andreas :wink:

Jag kan iaf. varmt rekommendera produkten som sådan, bra, smidig och allmänt mindre bökig att släpa på än en garagedomkraft :)
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]