NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
Vid senaste servicen fick jag veta att det är dags att byta bromsbeläggen. Brorsan erbjöd sig att byta dem åt mig och nu sitter jag och försöker fundera ut om jag ska köpa Biltemas eller nån annan leverantörs belägg.

Biltema tar 270-300 kronor per par. Mekonomen 560-816 kronor (två olika fabrikat) och vad Volvo tar vet jag inte men knappast lägre än Mekonomen om jag får gissa. Monteringssatserna skiljer också rejält i pris mellan Biltema/Mekonomen.

Nån som har synpunkter på detta? Och är det någon som har priset på Belägg/monteringssatser från Volvo. Slutligen, bromsvätskan måste bytas, någon som vet hur mycket som åtgår?

EDIT: Kollade manualen och faktiskt så fanns volymuppgift på bromsvätskan, 0,6 liter!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tycker det är dumt att snåla på det viktigaste, dvs bromsar. Jag råder dig att köpa Volvo original. Det finns dom som säger att det är samma kvalitet på Volvo och Biltema. Det finns dom som säger att Biltema är bättre än Volvo. Vissa säger att båda märken kommer från samma fabriker. Detta kan diskuteras i evigheter.

*Det är inte alls säkert att Volvo är dyrare än Mekonomen, de kan rent av vara billigare!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som Kalle säger finns det väldigt skilda åsiketr om detta. Jag hade valt Biltemas.
Men är det så att du funderar på Mekonomen så kolla Volvo innan. Min erfarenhet är att de oftast ligger på ungefär samma pris och ibland är dyrare än Volvo.
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
Jag tror personligen att Volvos reservdelar håller högre kvalitet än Biltemas. Samtidigt så vet jag att Volvo har en marginal av sällan skådat slag. En god vän till mig är fabrikör av dragkrokar och han fick för ett antal år sedan en förfrågan om han kunde leverera krokar och han fick samtidigt veta vad han skulle få per krok. Tyvärr minns jag inte siffrorna men budet var så lågt att min kompis tvingades tacka nej och skillnaden mellan hans pris och kundpris var astronomisk.

Jag förstår hur du tänker Kalle när du säger att bromsarna är det viktigaste. jag tänker så också vad gäller till exempel däck.

Angående Mekonomen misstänker jag att de kommit på en bra marginalförstärkare. De kallar sina reservdelar orginalkvalitet och höjer slutpriset. Kan tänka mig att folk som inte vill handla på Biltema för att det är så biltema sväljer den säljtaktiken.

Tack till er båda för era synpunkter. Nu har jag två röster på Biltema (brorsan också) och en på orginal. Ska kolla priset på Volvo och om det skiljer för mycket blir det Biltema.
av greenbay
VOLVO ställer höga krav på hur beläggen dammar. Be att få se på biltemabeläggens damm, det kanske är där skillnaden ligger. Bromsdammet på alufälgar är bland det värsta jag vet.
Greenbay
Användarvisningsbild
av Tomas88
Avarell_Dalton skrev: Angående Mekonomen misstänker jag att de kommit på en bra marginalförstärkare. De kallar sina reservdelar orginalkvalitet och höjer slutpriset.
Det gör Biltema också. :wink:
av flink
Hoppar också in i debatten...
Vilken du skall välja är svårt att säga då jag inte vet skilnaderna på de olika beläggen. På tidigare äldre bilar har jag köpt det mesta på Biltema. Just bromsbelägg har väl funkat utan problem.

Men vad gäller Mekonomen så har jag alltid kunnat pruta ner de saker som varit dyrare än hos märkesbutiken. Dom säger själv att dom skall vara X antal procent billigare, så då måste dom väl hålla det (om inget ändrats). Sen vet jag inte om dom medvetet säljer dyrare och hoppas att ingen frågar?
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
~Kalle~ skrev:återkom med vad det kostar på Volvo

/Kalle
Idag fick ´jag sent omsider svar från Bilia.
Till en Volvo V50 2,4 MY05 kostar bromsbelägg 1772:- Ingen monteringssats åtgår. Bromsvätska skulle de ha 147:- för och jag vet tyvärr inte volymen men det skulle räcka för att byta.

Inhandlade Biltemas belägg idag. Vi får se, det är många år sedan jag köpte reservdelar där och då var jag inte nöjd med dem. Saker kanske har förändrats till det bättre.

/T
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
:shock: mer än 5 ggr dyrare än biltema! Det var värst vad dyra de var.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]