NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harpoon
Hej på er!
Är ny på forumet, har dock sökt kunskap här ett antal gånger, här finns mycket bra och kunnigt folk.
Jag har nyligen köpt en V5o t5 -05, med sportchassi dvs sänkt orginal, bilen köptes från en bilhandlare. Bilen har gått 2700mil och haft en tidigare brukare. Vid provkörning påpekade jag att det fanns mindre vibrationer vid acceleration. Försäljaren försäkrade mig om att det rörde sig om obalans i däcken i kombination med att bilen stått i hallen en tid. Balansering utfördes innan leverans. Vibrationerna som känns i chassit vid acceleration i kombination med sväng, framförallt vid lågfarts acceleration försvann inte. Jag skulle i normalfallet inte köpt en bil med dessa symptom, men denna bilen hade ALLT jag ville ha, och jag fick 6 mån MRF garanti, så jag köpte den. Till saken hör att vid felsökning, efter reklamation och åberopande av garantin konstaterades att båda drivaxlarna var glapp, och är nu bytta på garanti. Motorfästen kan behövas uppgraderas, men omfattas inte av garantin då de ej är defekta. Bilen går vibrationsfritt än så länge och jag är mycket nöjd. Nu till min fråga:
Är det någon som upplevt detta på en så ny bil och så låga mil. Känns som om drivaxlarna måste varit kass redan vid leverans från fabrik??

Tack på förhand
Jag körde 8000 mil med min V50 T5 -06 med lågt sportchassi från fabrik utan att ha minsta vibration vid accleration. Det har dock varit uppe ett flertal fall här på forumet där folk med eftermarknads sänkningssatser fått bekymmer med drivaxlarna.

Volvo skiljer på sportchassi=hårdare chassi sättning=standard på T5
Och Lågt sportchassi som sänker 20 mm=tillval på alla modeller.

Observera att lågt sportchassi endast inkluderar andra fjädrar från fabrik.
Ja jag har läst om detta, vid sänkning med eftermarknadsprylar. Jag har Lågt sportchassi på min. Det borde ju inte spela någon roll om det monteras i samband med att bilen byggs. Jag kan förstå om en "inkörd" drivaxels vinkel ändras att det kan uppstå någon form av glapp med vibrationer som följd. Jag är iallafall nöjd nu, men det känns märkligt att detta fel kan uppstå efter 2700 mil. Jag har svårt att tro att man kan gasa sönder drivaxlar på så kort tid/mil.
Det låga sportchassit i kombination med t5ans hardare sättning gör säkert att varje minsta vibration fortplantar sig i chassit och känns mer än på en bil med traditionell sättning på fjädrar och chassi.
av dali
Harpoon skrev:Jag har svårt att tro att man kan gasa sönder drivaxlar på så kort tid/mil.
Om bilen är (eller har varit) chippad så kan det nog gå rätt fort med en ovarsam förare.
På 2700 mil hinner en vårdslös förare att ödelägga ganska mycket på en bil, det är ju ingen stridsvagn!

De som köper T5 använder dom inte direkt till för att krypköra med, finns då mer ekonomiskt försvarbara bilar till detta
(oftast är det så ju mer hästkrafter en bil har destå större risk är det att den plågats av sin tidigare ägare).
Jag har också en sänkt v50 2.4 med sportchassie där jag hade problem med vibrationer. Man bytte drivaxlarna på garanti vilket var tur det för det var en rätt dyr reperation. Runt 10.000 har jag för mig att det gick på.. skönt man slapp stå för det kalaset :wink:
dina drivaxlar har varit dåliga sen bilen byggdes, volvo har infört andra drivaxler på denna bil, just för att det var problem.
Jag har precis bytt min vänstra drivaxel på garanti och vibrationerna försvann inte. Volvo berättade då att den högra var på väg att gå sönder. Damasken läcker tydligen in skit osv. Kan jag med största säkerhet anta att det löser sig när jag fixar den andra drivaxeln?

CarMan, hittade en drivaxel från en 07a är dessa bättre? Från skroten alltså. Blir lite billigare än att köpa från volvo.
av Daol
Hej,

Hur länge gäller denna garanti?
Jag har precis köpt en V50 T5 -05 med sportchassi och jag känner vibrationer vid ca 1800-1900rpm, mest på tvåans växel.
Kan det vara detta?

Mvh
Andreas.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]