NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ibland så hör jag konstiga plonkande skarapande metalliska läten från motorrummet i min V50 D5 inköpt i nov 08.
Dessa kan komma precis under vilka omständigheter som helst, varm eller kall motor, men om jag stannar bilen och sedan startar den igen så är allt, hittintills, som vanligt igen. ??:-/ Idag när jag körde barnen till dagis var det riktigt illa, men när jag sedan körde vidare till jobbet var allt precis som vanligt.

Är det någon som känner igen sig? Känns som om något allvarligt kan inträffa om jag inte hittar vad ljuden beror på.
Bara en 25-öres.....
Kan det inte vara en sten som fastnat mellan bromsskiva och bromssköld? Har själv råkat ut för det nyligen och det låter inget vidare.
Stenen kan lossna av sig själv när man stannar eller så får man peta lite på bromsskölden för att stenen ska lossna.
Som sagt en 25-öres ide, men är du säker på att ljudet kommer från motorrummet så kan det vara något annat.
hozz skrev:Bara en 25-öres.....
Kan det inte vara en sten som fastnat mellan bromsskiva och bromssköld? Har själv råkat ut för det nyligen och det låter inget vidare.
Stenen kan lossna av sig själv när man stannar eller så får man peta lite på bromsskölden för att stenen ska lossna.
Som sagt en 25-öres ide, men är du säker på att ljudet kommer från motorrummet så kan det vara något annat.
Råkade ut för det förra veckan. Fy satan vilket fruktansvärt ljud det orsakade! Lät som hela bilen skulle ramla i bitar.

Just detta är dock ganska enkelt att identifiera eftersom det är hastighetsberoende. Står man still blir det tyst, låter inte riktigt som ditt problem.
Nästa gång det händer, spela in en videosnutt med mobilen (om den kan det) och lägg upp på youtube. Det är väldigt svårt att bedöma vad ett ljud kan vara genom att läsa någon annans beskrivning av det.
De har åtgärdat bromsköldarna på facelift, det är väldigt mycket styvare i sin konstruktion nuförtiden. Jag upplever helt enkelt inte det som ett problem på MY08 och framåt.
FELFELFEL!
Troligen är bromssköldarna inte alls förändrade till my 2008. Min 2006 och sambons 2008 har hittills fått lika många stenar som fastnat, 2 st var.
mvh Greenbay
Nej, det är inte FELFELFEL. bromssköldarna ser annorlunda ut på facelift. Det är mycket styvare material i dom dessutom. Jag hade en 06:a förut där det fastnade stenar titt som tätt och sköldarna var väldigt veka. Sambons 08:a har rullat 4000 mil nu utan något beymmer på den fronten. Min egen 08:a har inte heller problem.
wendtan skrev:Nej, det är inte FELFELFEL. bromssköldarna ser annorlunda ut på facelift. Det är mycket styvare material i dom dessutom. Jag hade en 06:a förut där det fastnade stenar titt som tätt och sköldarna var väldigt veka. Sambons 08:a har rullat 4000 mil nu utan något beymmer på den fronten. Min egen 08:a har inte heller problem.
Med min -08 har jag haft detta problem 3ggr, aldrig tidigare med en VAG bil haft 3 olika på 10 år!

Tror inte detta är åtgärdad med den nya faceliften. Vilken funktion har dessa sköldar och varför gjorde man inte avståndet större, verkar som Volvo testar sina bilar i snöfria syd Europa, hade dom gjort tester i norra Sverige med sandade vägar skulle detta inte varit något problem!
Tack för svaren! :)

Är nu böjd att tro att just vid detta tillfället var det verkligen en sten som som fastnat mellan bromsskiva och bromssköld.
Har dock kvar frågan om ett annat metalliskt ljud som uppträder ibland, låter som en fjäder som säger poing, både när jag kör och när jag står stilla, främst när jag styr.
gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]