NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomo75
Tänkte kolla om jag är den enda som ar reagerat av att det ryker nåt fruktsansvärt under min bil dagligen. har nämligen inte sett nån annan V50 med denna rökutveckling som min bil har.

Jo, jag vet att det kan göra det för att förbränna partiklar och på så vis kan det bildas rök under bilen.

vi pendlar ju med bilen ca 1,5-2 mil enkel resa och då är det motorväg som gäller så den borde ju va ur ren som helst. men icke sa nicke, rök kommer till förbannelse (vi pratar ibland pinsamt mycket rök) och man känner på bilens tomgång att värmaren går.

så jag tänkte bara kolla med er andra på detta fantastiska forum om ni upplever detta som jag gör, eller om nån vet varför just min bil skulle ryka så förbannat, jag har ägt bilen i ca 1,5 år men inte märkt av det som jag gör nu.?

Bilen är förresten en V50 2.0D -05 som rullat 7800mil.
Tack på förhand.
Tommy.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Har det varit kallt ute när det ryker om din bil och hur länge har det rykt om den då?
Bränslevärmaren som är på upphällningen kanske...

Tänder inte värmaren ordentligt ryker det som fan och då vit rök. Luktar som oförbränd lampolja..
Jag undrar iofs om du har något partikelfilter på den dära. Det kom väl på de senare årsmodellerna eller är det någon annan som vet?
av Tomo75
Japp som du säger ryker som bara den och luktar precis som du beskriver det.Det är nog partikelfilter på den också då jag senaste servicen fyllde på sånt medel (adaptiv nånting om jag inte minns fel)som man gör vid 6000 mila + att jag har den låga skatten på den också.

Jag har väl märkt av att det har rykt först nu i vinter, så det är väl nån månad till och från oftast till. Men för att göra en lång saga kort så tvärdog ju generatorn här i vintras och efter det bytet har det varit vajsing med grejorna.
(har suttit mycket på telefon med bilverkstaden,volvia mm) för att jag har varit missnöjd av kundservicen på företaget. men det är en annan historia.

Men efter generatorbytet så slutde nämligen parkeringsvärmaren att fungera, så jag in på firman igen och då hittade han en felkod där en av jag tror det var 3-4 stycken var att den frusit fast (löjligt) så han nollställde felkoderna samtidgt som han sa till mig att antigen byta eller ladda mitt batteri för att det kunde även vara en orsak till att den inte ville fungera, så efter att jag var där sist och laddat batteriet så funkar värmaren bra, och det märker jag på hur lång tid det tar för bilen att komma upp i temp betydligt fortare med värmare än utan. Men att man blir fundersam om det bara min som ryker så eller som du säger att värmaren börjar ge med sig.
av Heden
Finns en liknande tråd inne bland V70II/S80N forumsdelen. Om man ska dra några slutsatser ifrån den tråden så är det bränslevärmare som är trasig.
av Tomo75
Tack Niclas.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=38315
det är precis så min bil beter sig och det verkar som värmepumpen är fungerar lite som den vill och att den är på gång att ge sig till slut. Skall kolla med verkstaden imorgon bäst att passa på inna bilen har rullat 8000 mil då självrisken är billigare innan det.

Men som sagt tack för hjälpen.

Verkar som folk är kunnigare här på forumet än dom som skall kunna sånt är.

Mvh Tommy.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Då var det som jag trodde då. Bränslevärmarna koxar igen och tänder inte ordentligt. Jag tror detta är mer regel än undantag. Ett tips är att inte köra värmaren allt för korta pass.
På Min Renault master funker inte värmaren heller :P Men de e bara o dra säkringen för att få ny diskorök :P.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]