NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeB
Har ett problem som jag förmodar beror på min yttertemperaturgivare på min V50 T5 AWD. Det yttrar sig i form av att temperaturvisningen ibland kan gå upp emot +20°C (vandrar uppåt och stannar ju längre tid som förflyter när bilen är i rörelse) när den verkliga temperaturen ligger runt -15°C. När detta inträffar så går det inte få någon värme från värmesystemet om man inte ställer in temperaturen på "HI". Står tempväljaren på ex. 30grader kommer endast kalluft. Är det varmare ute så kan det hända att man får varmluft vid 24-25 grader på väljaren. Någon som råkat ut för något liknande eller vet var yttertemperaturgivaren är placerad på V50 -05?
Användarvisningsbild
av wendtan
Under backspegeln på förarsidan om jag inte missminner mig. Men det låter som du har glapp i kontaktstycket intill förardörren. Ta isär kontaktstycket och spraya med kontaktspray. Har du tur så löser det problemet, annars finns det uppgraderat kablage till dörrarna då detta är ett känt fel på de äldre årsmodellerna. Jag fick mina utbytta på min fd 06:a på garantin.
Användarvisningsbild
av mane
Jag har haft problem vid ett fåtal tillfällen på min -05a.
Jag startar bilen på morgonen i garaget, då visar den -30grader. Och då är det ungerfär +4grader i garaget.
"Problemet" brukar försvinna för mig då jag startar om bilen.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
På Teknikens Värld tog dom upp ett liknande problem på begagnade V50 och pekade på att det oftast var kontaktstycket vid dörren som krånglade och att Volvo oftast brukar repa det på goodwill.

Nu undrar jag när och hur i så fall dom löst problemet? På vilken årsmodell skall detta vara löst? Är dom bättre inkappslade nu eller hur har man gjort?
Användarvisningsbild
av mane
Jag har för mig att Volvo bytte "el-system" (el. något med elen) på -06orna.
Det är detta som har skapat problem, men det gäller främst -06or. Tror att Volvo uppdaterade det till MY07.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Är nu alla sånna barnsjukdommar ur världen så känns det som om Volvo fått till en hyfsat gedigen bil från MY08 och framåt.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]