- tis 03 mar 2009, 13:03
På tal om handtag så fastnar tyvärr mitt förarhandtag i sitt yttersta läge och måste petas tillbaka igen. Det kärvar alltså så det är inte bara Golf som har problem med handtagen
Jag köpte min T5 AWD efter att ha kört BMW 530i -02 innan och jag måste säga att jag är ytterst nöjd. Framförallt är Volvon mycket mer "vuxen" än vad jag kunde ana. Jag har dubbelglas i min vilket gör att ljudnivån faktiskt är i BMW klass! Det trodde jag aldrig efter att ha kört ett gäng S40 1,8F som är hemska att åka i på motorväg.
Några intryck, positiva och negativa
+Bilen är kul att köra, rapp i vändningarna
+Ljudnivån (med laminerade glas) är bättre är förväntat, tystare än exempelvis Audi A4 och BMW 3 serie
+Den skrammlar inte. Något enstaka knäpp från inredningen ibland vid vissa temperaturer dock. Jämfört med Ford Focus känns dock S40N som ett kassaskåp
-Automatlådan växlar ryckigt när den är kall och låser inte lockupen tillräckligt tidigt = bilen drar sjukt med bensin i stan. Jag ligger aldrig under 1,3 liter milen blandad!
-Baksätet är trångt (bryr jag mig dock inte om eftersom jag aldrig ska sitta där och jag har inga barn. Det är bara ICA kassarna som åker där :lol:
+Bilen har fantastiskt hel och halvljus med Xenon. Alldeles strålande faktiskt
+Motorljudet är "mulligt" och bilen drar urstarkt från 2000 varv.
Bagageutrymet på AWDn är toklitet pga höjd golv för fyrhjulsdriften. Jag skämtar inte, det är minimalt, en ICA kasse går inte in på höjden
+Bilen är billig att försäkra
Edit: Kom på att jag kört en del Golf V också dock ej GTI. Den känns i jämförelse väldigt "gammal" både in och utvändigt. Känslan i styrningen är död som en fisk och ljudnivån är hög i farter över 70 km/h. 1,8T motorn är dock snål och stark på låga varv.
Överlag känns jämförelsen avgjord till Volvon på alla punkter så länge du inte blandar in ekonomi egentligen. Skulle aldrig välja en Golf för annat än ekonomin.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i