NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#266141
Hejsan jag behöver er hjälp, jag vill att ni övertalar mig till att köpa en S40N T5 istället för en Golf 4 GTI -02. Är det skillnad på manuell o automat växellåda? Skriv bra (även något som är lite dumt med S40N) saker så ni övertalar mig!

S40N för 110 - 150 000 kr eller Goolf 4 GTI för 90? Vad tycker ni max att volvon ska ha rullat?


tack så mycket, har ångest..
#266160
Skulle tippa på att Volvon är både bekvämare och säkrare.
Har du brovkört båda?
Är det skillnad på manuell o automat växellåda?
Hur menar du nu? Jo det är skillnad. Automat växlar av sig självt. :mrgreen: :wink:
Den enda skillnaden jag vet är att du har något sämre acceleration och lite högre förbrukning med automat.
Sen skiljer säkert lite fler saker som någon annan kan berätta.
#266176
Jag har haft både en golf 4 och en S40N, och helt klart känns volvon som det bättre alternativet..
T5:an känns lite mer "premium" än golfen.. mycket tack vare det sköna ljuden från fem cylindrar.. Överlag verkar det också som att att golfen dras med fler fel och problem än volvon. Så jag hade valt volvon.. Dels för att den är säkrare. Dels för att den är roligare att köra..
#266292
Nu sitter du på ett Volvo-forum, så du lär nog bara få ett svar på din fråga... och det kanske inte är så svårt att veta vilket ;)

Hur som helst, om jag skall försöka göra en så opartisk bedömning som möjligt så tycker jag att Volvon vinner på många punkter.... bl.a. så är Golfen rätt tråkig, plastig (iaf. tidigare modeller), övervärderad som begagnad...men jag måste ge cred för motorerna som är rätt snåla och pigga.
Volvon känns lite lyxigare, har bättre långfärdskomfort, känns mer ombonade och trevliga invändigt (mer en smaksak kanske), rolig och sportig med det nya chassit som sitter under S40N och framförallt så är den mycket snyggare än Golfen som mer ser ut som en båtmotorkåpa eller en liten slalompjäxa...

Vilken som blir mest ekonomisk i längden vågar jag inte svara på.. där känns nästan som att Volvon förlorar. Men ska man ha en T5 AWD så kanske det resonemanget inte håller högsta prio.

Go Volvo! ...om inte annat så stödköp för att hålla märket och Sverige rullande! :)

Edit: Bara en sån sak som att jag fått handtaget i näven mer än en gång då jag öppnat en Golf-dörr säger ju sitt. Har aldrig inträffat på en Volvo, inte ens på 340 och 440 modellerna som ändå varit av usel kvallitet! ;-// :-DD
#266300
På tal om handtag så fastnar tyvärr mitt förarhandtag i sitt yttersta läge och måste petas tillbaka igen. Det kärvar alltså så det är inte bara Golf som har problem med handtagen :x

Jag köpte min T5 AWD efter att ha kört BMW 530i -02 innan och jag måste säga att jag är ytterst nöjd. Framförallt är Volvon mycket mer "vuxen" än vad jag kunde ana. Jag har dubbelglas i min vilket gör att ljudnivån faktiskt är i BMW klass! Det trodde jag aldrig efter att ha kört ett gäng S40 1,8F som är hemska att åka i på motorväg.

Några intryck, positiva och negativa

+Bilen är kul att köra, rapp i vändningarna
+Ljudnivån (med laminerade glas) är bättre är förväntat, tystare än exempelvis Audi A4 och BMW 3 serie
+Den skrammlar inte. Något enstaka knäpp från inredningen ibland vid vissa temperaturer dock. Jämfört med Ford Focus känns dock S40N som ett kassaskåp
-Automatlådan växlar ryckigt när den är kall och låser inte lockupen tillräckligt tidigt = bilen drar sjukt med bensin i stan. Jag ligger aldrig under 1,3 liter milen blandad!
-Baksätet är trångt (bryr jag mig dock inte om eftersom jag aldrig ska sitta där och jag har inga barn. Det är bara ICA kassarna som åker där :lol:
+Bilen har fantastiskt hel och halvljus med Xenon. Alldeles strålande faktiskt
+Motorljudet är "mulligt" och bilen drar urstarkt från 2000 varv.
Bagageutrymet på AWDn är toklitet pga höjd golv för fyrhjulsdriften. Jag skämtar inte, det är minimalt, en ICA kasse går inte in på höjden
+Bilen är billig att försäkra

Edit: Kom på att jag kört en del Golf V också dock ej GTI. Den känns i jämförelse väldigt "gammal" både in och utvändigt. Känslan i styrningen är död som en fisk och ljudnivån är hög i farter över 70 km/h. 1,8T motorn är dock snål och stark på låga varv.

Överlag känns jämförelsen avgjord till Volvon på alla punkter så länge du inte blandar in ekonomi egentligen. Skulle aldrig välja en Golf för annat än ekonomin.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]