NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en V50 D5 MY09. Enligt färddatorn ligger förbrukningen runt 0,55l/milen. Men när jag mäter upp vid pumpen brukar det bli strax över 0,6l/milen. Ska de skilja så mycket? Kan säga att dieselvärmaren nästan alltid används innan start till och från jobbet. Men drar den så mycket diesel? Eller har Volvo allmänt dålig färddator?
Krusell skrev:Hej! Har en V50 D5 MY09. Enligt färddatorn ligger förbrukningen runt 0,55l/milen. Men när jag mäter upp vid pumpen brukar det bli strax över 0,6l/milen. Ska de skilja så mycket? Kan säga att dieselvärmaren nästan alltid används innan start till och från jobbet. Men drar den så mycket diesel? Eller har Volvo allmänt dålig färddator?
Mycket beror på hur du hanterar färddatorn, du måste tex alltid nollställa den efter tankning.

Värmaren drar ca 1 dl/tim har jag för mig så visst påverkar den Förbrukningen negativt om
man använder den både morgon o kväll + att den går under körning
Tycker det är konstigt att många klagar på färddatorns förbrukningssiffror. Är det verkligen så felvisande?
Jag har själv en s40 modellår 2001 där jag tycker färddatorn brukar visa förvånansvärt exakt.
Jag har flera gånger jämfört färddatorn med egen uträkning och det har då aldrig skiljt mer än 0,1 l/100 km. Alltså 1cl per mil.

Men det är klart nollställer man inte färddatorn eller använder diselvärmare så är det ju inte konstigt att det visar fel.
Vad säger ni med nyare bensinare?
Vad säger ni med nyare bensinare?
Instämmer med dig. Har inte heller någon större avvikelse färddator kontra uppmätt vid pumpen. Jag har inte någon bensinvärmare sitter i.
Hmm...kanske någon enstaka pump registrerar mer bränsle än vad man får i tanken ??:-/
Okej, kan någon med en dieselbil säga hur deras färddator fungerar? Jag har hört att Volvo har väldigt svårt att få fram rätt siffror på sina dieselmotorer p.g.a. bränslesystemets utformning. Någonting med att det inte fanns någon returledning eller något sådant. Det kan ju vara så att de skiljer på bensin och dieselbilarna.
Jag kör också en V50 D5 -07, och jag kan hålla med om att färddatorn är ganska missvisande. Kör mest stadstrafik, använder dieselvärmaren varje morgon + att den går mycket när jag kör nu på vintern. Färddatorn brukar stå på ca 0,7 i snitt de senaste tankningarna, medan den verkliga förbrukningen hamnar mallan 0,8 och 0,85... det tycker jag är ganska mycket diff. Ska bli intressant att se skillnaden när det blir varmt ute.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]