NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikhan
Hej.
Har ett litet problem med att min bil har nyligen börjat dra en hel diesel uppåt 0,75-0,8 liter/mil...däremot visar färddatorn 0,5-0,55 och den brukar visa hyfsat rätt typ 0,02-3 för lite...kör rätt så ekonomiskt och brukar ligga närmare 0,6, lite mer på vintern då dieselvärmaren går.
Känns som bilen går som den ska också så det märks inget när man kör.
Någon här inne på forumet som har nån ide vad det kan vara eller har haft samma fel?
av gjenduro
Tjena, du svarade nog själv på din fråga. På vintern går bränslevärmaren ofta, den drar i runda slängar 2dl/timme, förbrukningen för bränslevärmaren syns inte i färddatorn men det märks då du tankar att bilen tagit hel del mer bränsle.

Väntar du till Våren då det är varmare ute och att bränslevärmaren inte behöver gå igång för att hjälpa till med uppvärmningen av motorn så kommer du säkerligen märka att förbrukningen stämmer allt mer exakt.

Jag har själv en 2.0D och märker att den drar mer under vintern, ca 0.75-0,8 l/mil då jag kör med tiduret för värmaren samt att varje gång jag kör iväg så hjälper värmaren till att värma upp motorn och luften in i kupén.

Det är säkert inget fel på bilen, utan håll du bara ett öga på bränsleförbrukningen och jämför den när det börjar bli varmare ute så får du se om förbrukningen går ner igen. Lycka till :-)-)
Användarvisningsbild
av mikhan
Nja, jag vet inte det,förra vintern var förbruknigen oftast på 0,65-0,7 ibland mindre färddatorn visade ca 0,6-0,63,tankade senast idag och då hade den dratt 0,82 och färddatorn visade 0,54...43,5l på 53mil...i så fall drar nog värmaren 2liter i timmen om det skulle bero på den. :???:
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]