NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av matfo362
Sedan i julas ungefär fungerar inte längre centrallåset till höger bakdörr. Alla andra låser upp men inte den.

Frågar därför efter tips och kostnad om någon har haft samma problem. Det låter dyrt om det inte är någon liten grej som spökar.

Bilen är en S40N 2004.
av jensam
Jag har exakt samma problem. Dock händer det inte varje gång utan endast ibland. Jag lämnade in den för detta under garantitiden och då bytte de ut låset på höger bakdörr, men fortfarande samma problem. Jag tror att det är glapp i någon kabelskarv till den dörren. Jag har fått kabelskarvarna bytta till båda framdörrarna på garantin, antar att bakdörrarna också behöver bytas... Men nu när garantin gått ut väntar jag nog tills dörren inte fungerar alls innan jag gör något åt den.
av nscho
Jag har haft samma sak, då var det ett kontaktdon som en mek hade sabbat så att dörren inte fick någon ström. Kolla om fönsterhissen funkar, om den inte gör det så vet du i alla fall att det är strömförsörjningen och inte låset som har pajat.
Användarvisningsbild
av matfo362
Tack för tipsen. Ska testköra bakre elhiss idag och jobba mig framåt.

Har även haft "glapproblemet" med dykande yttertemperatur och avgassystemsvarningslampan.
av Mattiask
Har precis åter gärdat samma fel på min bil, med låset och termometern som levde ett eget liv.
Det är med största sannolikhet kontakten på framdörren som har ärgat upp, skydds damasken har säkert släppt
så du kan ju kolla det och är den lös så är det de som är felet.
Det är ett vanligt fel och de hade en drive för 1 år sedan så de fixade det gratis,
men inte längre kostar 2500 på ena sidan.
Det går att fixa själv som jag gjorde, men ge dig inte in på de om du inte klarar de.
Du lossar i så fall på dörren sedan tar du isär kontakten klipper av kablarna förlänger de och lödar ihoppa det med dörren igen.
Det är 10st kablar i det kontaktdonet,
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men gör inte det! Man blir ju vansinnig om man ska hänga av dörren för lack eller nåt annat och så finns det inget kontaktstycke att dela på...
Användarvisningsbild
av matfo362
Diagnosen är iaf vad den skulle vara: även höger elhiss bak fungerar inte.

Det är alltså ett separat kontaktstycke per dörr eller finns det risk att fler dörrar successivt kommer att slås ut?
av Mattiask
Det sitter ett kontaktstycke i varje dörr, men problemet är på framdörrarna inte bak,
I och med att styrningen till hissarna finns i framdörren på förarsidan så blir det att den bak inte funkar
så man kan tro att det är något fel på dörren bak men det är det inte utan det är kontakten till framdörren som felet sitter,
Du hade fel även på höger bak så är det mycket möjligt att det är fel i båda framdörrarna, Men säkert är det att någon av framdörrarna är det,
Har du kollat om damasken där kablarna går hänger lös så det har kommit in väta?
Användarvisningsbild
av matfo362
Det måste bytas kontaktstycken i båda dörrarna. 7 400 vill Upplands motor ha för jobbet, vilket inte direkt var en spottstyver för vad som tidigare har varit goodwilljobb.

Någon som har andra prisuppgifter i Stockholmsområdet?
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]