NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av conkers
#258458
Jag har en 2008 v50 R-Design 2,0D med "sport chassis" (sänkt från fabriken) med 17" fälgar.

Efter 2500 mil (när jag monterade vinterdäck) märkte jag att medans det fanns 4mm däckmönster kvar på alla 4 däck, den innersta 15-25mm av slitbanan var helt soprent. Alltså 0mm kvar. Som sagt, mitten och utsidan av däckarna har 4-6mm kvar.

Jag driva en firma som greja med tävlingsbilar, så det var ganske lätt att mätt upp camber vinklarna, som ligger på den max. tolerans som fabriken anger. (runt -2,3 grader bak / -1,7 fråm).
Dom vinklarna skulle fungerar klockrent på en racerbana, men på en 2,0D köra-runt-barn-bil är det galet och förklara varför däckarna är snedsliten!

Pratade med Volvo brandt, dom mät upp det och fick nästan samma siffror som jag fick, men dom hävdar att det är innanför tolerans (som den är).

Eftersom Bradnt vägrade att justera hjulvinklarna, till o med sa att garantin går ut med första 2500 mil service och att hjulvinklarna inte ingår i garanti..... dom sa at det var min körstil, jag hade kört på nånting osv.
Att jag (eller frugan) har kört på nånting är inte tröligt eftersom det är endast camber vinkel som är för mycket, toe in och castor är fortfarande klockrent och stämmer överrens med tieweb.
Jag fick ut original protocol från tieweb som visade ungefär samma siffror som jag har nu, fast med 0,1 graders lite mindre camber vinkel (antagligen pga sättningar i fjädrarna). Toe in och castor är oförändrad.

Jag kommer att ta detta med allmannareklamationsnämnden och se om Brandt/Volvo hösta upp på nya summerdäck.
Samt kommer jag att ställer om cambervinkel så att den ligger nominellt istället för på maximal tolerans.

Undra om det är någon annan som har samma problem.

Jag ska ladda upp några bilder av däckarna när jag kommer hem!

Conk.

http://www.racing-green.com
Användarvisningsbild
av poseidon
#258474
Har oxå samma på mina sommardäcksframhjul. Jag gjorde ändå en framvagnsinställning på den i somras. 2.0D fullkomligt äter däck. Å jag kör ingen racing. Mestadels 90-väg.
Framhjulen håller max 1500 mil om man skall vara trygg mot vattenplaning etc.

Uselt.
av Lövet
#258500
Om det ligger inom fabrikens toleranser kommer du inte vinna något på att dra det till ARN. Dina chanser att vinna är ytterst små.
av conkers
#258521
På min upmätning var dom precis innanför tolerans, på Volvo Brandts mätprotokol (som jag har sparat) var en bakhjul precis utanför (0,02 grader).
Fulltankade med 4 pass och full last, bli det utan tvekan 0,5 grader över max.

Men halv grader hitt o ditt... alla 4 däck SKA INTE bli sliten ner till 0mm på den innersta 2cm, men har 4mm kvar på resterande del. Punkt.


Ska läggas upp bilder om jag lyckas med det..... tror att vilket fall som helst, Sverker på plus skulle inte gillar det här.... ;-)


Vi har också kört lungt med bilen.... hade vi tok kört, skulle det har blivit sliten ner igenom slitbanan innan det första service. Säkerhets fråga?

Conk.
av Predator666
#258682
Det är nog en kombination av aggresiv hjulinställning och continentals pissdäck som är alldeles för mjuka.
Är på min andra V50 2,0D nu och är inne på andra uppsättningen sommar däck och då plockade jag ändå ut bilen i slutet på maj och har bränt ca 2000 mil.
Den första var ännu värre den käkade både sommardäck och dubbfria vinterdäck men där tror jag körstil gjorde sitt till slitaget.
Min nuvarande är i princip eco driving körd, fått ner förbrukningen till 0,65, ändå så äter den däck....
av mojja
#259136
Samma här både på 2.0dn jag hade och nu på D5an kombinationen skräp däck conti och massa vrid gör att fram däckena knappt orkar med 1500 mil innan det är dags för byte.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]