NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
detta gäller även nya s80 & V70II

om du panikbromsar = en retaration på 4m/sekund kvadrat eller vad det nu var för värde. då komer blandannat bromsljusen att blinka (gäller hastigheter över 50 km/h)
om du har en svagare bromsning upphör blinkandet.
om du fortsätter o bromsa hårt & når under 30 km/h så börjar bromsljuset lysa med fast sken o varningsblinkersen aktiveras istälet.

ungefär så, har inte papprena här så det kanske inte stämmer till 100%

som vanligt så är alla dessa förebygande krocksystem bra mycke viktigare än de aktiva krocksystemen så som wiplach skydd m.m. (det är ju bättre att inte krocka alls, än att ha ett bra skydd när man krockar)
Användarvisningsbild
av Brainy
Tråden rensad på reklam. Berörda parter har ett pm i sin inkorg!
forumsregler skrev:• Kommersiell reklam för egen vinning ej tillåten. Med andra ord får man inte göra reklam för sitt egna företag o.d. i syfte att värva nya kunder/medlemmar eller på något annat vis tjäna på det. Sådan annonsering kommer oavkortat leda till att inlägget raderas utan förvarning och vid upprepning kan det leda till avstängning. Länkning till hemsidor som säljer billiga produkter är alltså tillåtet förutsatt man inte har någon anknytning till företaget /organisationen. Inläggets framtoning ska här vara saklig och utan reklammässig formulering. Idéella, icke vinstdrivande organisationer, sällskap föreningar och klubbar är dock undantagna denna regel om deras budskap ligger i linje med forumets inriktning och intresse.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det finns en produkt som säljs av http://www.whipflash.se/ mer om denna i den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=27335

Vill ni diskutera denna produkt så ta det i den tråden, att sen göra reklam för att ni finansierar era semestrar med att montera denna åt folk är ett brott mot forumsreglerna och sådana inlägg kommer obönhörligen att tas bort.

Jag har ingenting emot produkten och kunde nog tänka mig att montera en själv om den varit billigare. Ni får även gärna diskutera den i ovan nämnda tråd så kom inte och hävda motsatsen.

REKLAM FÖR EGEN VINNING ÄR EJ TILLÅTET PÅ JAGRULLAR.SE

Vidare så vill jag hänvisa till forumsreglerna ännu en gång
• Har du synpunkter på en moderators agerande, så försök i första hand reda utdet via pm med den det gäller. Att skapa nya trådar på forumet, för att "klaga" på en moderators agerande är helt fel metod.
Alla sådana inlägg kommer också obönhörligen att tas bort.

För er som nu står som levande frågetecken, jag och fler moderator har stångat oss blodiga mot just whipflashreklamen ett flertal ggr tidigare och bemöts varje gång av nonchalans.

Låt nu tråden handla om det den ska handla om.

/Anders
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Märkte här om dan en lustig sak ang. varningsblinkersen vid plötslig inbromsning...
Den fungerar väl lite si sådär på halt underlag då den egentligen behövs som mest.
Om man panikbromsar på halt underlag och ABS'en går in så händer inget... men direkt jag kom över på torr asfalt och det nöp till så gick blinkersen igång.

En liten bugg månne?!

Har gjort några panikbromsningar på is och snö och den har aldrig aktiverat varningsblinkers.
av Kluster
_lucifer_ skrev:Märkte här om dan en lustig sak ang. varningsblinkersen vid plötslig inbromsning...
Den fungerar väl lite si sådär på halt underlag då den egentligen behövs som mest.
Om man panikbromsar på halt underlag och ABS'en går in så händer inget... men direkt jag kom över på torr asfalt och det nöp till så gick blinkersen igång.

En liten bugg månne?!

Har gjort några panikbromsningar på is och snö och den har aldrig aktiverat varningsblinkers.
Du har har kört enligt instruktionsboken?

"Systemet aktiveras om ABS har fått arbeta i
mer än 0,5 sekunder eller vid kraftig inbromsning,
dock endast när inbromsning sker från
hastigheter över 50 km/h. När bilens hastighet
är lägre än 30 km/h lyser åter bromsljuset
normalt och varningsblinkers slås på automatiskt.
Varningsblinkers är på tills man
accelererar igen, men kan avaktiveras med
knappen för varningsblinkers, se s. 55."

s. 48: http://www.volvocars.com/SiteCollection ... TP9175.pdf

Detta gäller MY08, vad som gäller MY09 vet jag ej.
av RCE
Exakt samma gäller för MY09 (sid. 57). Man undrar ju dock när Vägverket/Transportstyrelsen hade tänkt anpassa regelverket efter utvecklingen och EU nivå.
av Peter Karlsson
Kluster skrev:
_lucifer_ skrev:Märkte här om dan en lustig sak ang. varningsblinkersen vid plötslig inbromsning...

En liten bugg månne?!

Du har har kört enligt instruktionsboken?

"Systemet aktiveras om ABS har fått arbeta i
mer än 0,5 sekunder eller vid kraftig inbromsning,
dock endast när inbromsning sker från
hastigheter över 50 km/h. När bilens hastighet
är lägre än 30 km/h lyser åter bromsljuset
normalt och varningsblinkers slås på automatiskt.
Varningsblinkers är på tills man
accelererar igen, men kan avaktiveras med
knappen för varningsblinkers, se s. 55."

s. 48: http://www.volvocars.com/SiteCollection ... TP9175.pdf

Detta gäller MY08, vad som gäller MY09 vet jag ej.

Jag tycker detta är makalöst att den endast börja fungera vid hastigheter över 50km/h, när de flesta olyckor sker i städerna under denna hastighet :evil:

Då föredrar jag whipflash WF II-C som fungerar i alla hastigheter och ändå ger samma resultat och mer därtill och dessutom passar alla bilmärken.

http://www.whipflash.se

MVH Peter

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]