NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ticas
Hej alla,

Jag är ny på det här forumet och har köpt mig en sprillans ny C30 Flexifuel, som nu är ca 2,5 veckor gammal.

Det jag funderat lite på är om det är nån som testat om det är nån skillnad när man kör på bensin om det är 95 eller 98 oktan man tankar i.
Ger det någon skillnad i prestanda och bensinförbrukning om man kör på 98 istället för 95?
Bilförsäljaren sa att det inte skulle göra det men jag tänkte höra med er andra om ni testat och om det gav nån skillnad.

Tack på förhand för era svar!
av JK24T
Bäst effekt ger väl motorn med E85, 95 eller 98 har ingen betydelse på prestandan.
av Lövet
På en 1,8F har 95/98 ingen som helst betydelse.

På en starkt trimmad turbobil har det däremot det eftersom 98 oktan står emot spikningar bättre som kan uppstå vid högt laddtryck. 98 har inte mer energi än 95, bara högre motståndskraft mot spikningar vilket ger högre effekt i en turbobil.

Då 1,8F varken har turbo eller hög trimningsgrad behövs inte 98 oktan.

Men naturligtvis ska du tanka E85, det är ju en "miljöbil" du köpt.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Skulle det vara högt oktantal du är ute efter så ska du tanka E85 då det har högre oktan än bensin (104 oktan om jag inte minns fel)!
Vi har tur som har bland den bästa bensinen i världen... i USA är det ibland omöjligt att få tag i bensin med högre oktan än 93.

1,8F är däremot konfigurerad så att det blir samma prestanda och effekt med både Bensin och Etanol.
Enligt vad jag har hört, för att sänka förbrukningen vid Etanolanvändning, men har inte fått det bekräftat från någon säker källa.
av Lövet
_lucifer_ skrev: Vi har tur som har bland den bästa bensinen i världen... i USA är det ibland omöjligt att få tag i bensin med högre oktan än 93.
Nja, den stora skillnaden är inte bensinkvaliteten utan enheten.

I USA mäter man i MON (motor octane number), i europa mäter vi i RON (research octane number). Sättet att mäta oktantalet skiljer sig mellan de olika enheterna (MON vs RON). Man mäter bland annat vid olika varvtal mm.

Det innebär i praktiken att RON-värdet alltid blir högre. 91 oktan MON kan mycket väl vara över 99 oktan RON faktiskt. Amerikansk 88-oktanig bensin motsvarar ungefär europeisk 93-oktanig bensin.
Dvs bensinen i USA har oftast högre oktantal, om man gör en direkt jämförelse med europeisk bensin.

Sedan är det andra faktorer som spelar in om bensinen har hög kvalitet eller inte, bland annat svavelhalt, hur rent den brinner, rengörande egenskaper etc. Det är framförallt i de senare egenskaperna som den svenska bensinen ligger mycket långt framme.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tack för den redogörelsen...nu är jag inte direkt insatt i RON & MON men det låter lite dumt att det fortfarande skulle finnas så pass olika mätmetoder för en "standard". Men å andra sidan mäts ju hästkrafter ganska olika, kanske inte lika mycket nu som förr. Nu för tiden "måste" väl tillverkarna ha en certifierad opartisk person som kontrollerar mätningarna för att få publicera antalet HK.

Nu blev det lite väl OT igen, men det är så svårt att låta bli när det är så kul!

För att följa ämnet så är det nog som Andreas säger, helt meningslöst att tanka 98 i en 1,8F. Men med tanke på att den trivs lite bättre på högre varv så vet jag inte om det kanske skulle finnas en liten vinst om man är en väldigt agresiv förare?! Men det i sig är också rätt meningslöst med den motorn ;)
Användarvisningsbild
av poseidon
Det finns ingen vinst. Det ända 98 oktan medför är att knackning/spikningsbenägenheten minskar. I en 1.8 liters motor utan turbo har man inga problem med det iaf. Men vill du betala 15-20 öre mer/liter å konsumera Sverige ur krisen så gör det.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
En annan som kör (otrimmad) V50T5 kanske skulle unna kärran lite 98-oktanig nu när det e så "billigt" då? Blir det märkbar skillnad, förutom att den drar lite mindre soppa.. ?
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]