NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den gula lampan i displayen började lysa igår och när jag kollade i instruktionsboken så står det "Fel i bilens avgasreningssystem".. kontakta verkstad. Vad beror detta på och är det dyrt att åtgärda? Bilen har gått 16000 mil och är en 2005. Lite tidigt att få problem med detta tycker jag. ??:-/
av flink
Som jag har förstått det så kan det vara flera olika saker som orsakar detta felmeddelande... Allt i från luftmassemätare, gasspjäll och div givare kring motorstyrningen eller lambdan!?
Enklast är nog om du låter någon koppla upp sig och läsa av felkoderna för att lokalisera felet.
Dyrt beror väl på vad man har för preferenser ;)
Jämfört med en 240 så lär det bli svindyrt att reparera, men allvarligt så är det svårt att säga vad det kan kosta. Räkna med att få skiljas från en och annan skön tusenlapp.
Nja dumt och dumt... beror väl på vilken privat situation man befinner sig i givetvis. Kanske behöver dessa pengar till något betydligt viktigare just nu. Vem vet.. felet kanske försvinner av sig själv och då köper jag hellre öl för dessa pengar (BE)
Hej!

Jag har en Volvo V 50 - 05 140 hk business. Samma lampa började lysa i min bil också efter ca 9000 mil. Jag fick ganska snabbt problem efter detta och bilen började hacka ungefär som vid bensinstopp. Det hela visade sig vara datorstyrenheten som gjorde att bensinpumpen inte fungerade. Kostnaden blev hör och häpna - 0 kronor på Upplands motor då det var ett standardfel och någon garanti.

Som någon skrev här på forumet, så kan indikeringen bero på flera saker - men jag tycker absolut att du ska kolla upp det så snart som möjligt... Kanske kan du ha ett liknande fel?
av nyack
samma problem här men mycket tidigare. -05 som hade gått 4000mil.

troligen beror det på ett konstruktionsfel där de har lagt styrenheten för bränslepumpen. den så kallade "sköldpaddan". den sitter på -05 precis bakom ett av framhjulen. vid svenskt väglag och vägsalt så kryper det in i den av stänket från framhjulet. hos min volvo verkstad så flyttade de in styrenheten in i kupen och la den under ett av sätena.

det kostade mig inget och garantin för avgasrening är lagstadgad och gäller i 7 år för alla bilar har jag blivit upplyst om. vet inte vilka miltal som gäller dock.

se till att de verkligen flyttar på styrenheten annars kommer ju problemet dyka upp igen om ett par år
Det var ett mjukvarufel som åtgärdades genom uppgradering till nyaste programvara... vilka skitfel minst sagt. Kostade 800kr - bara tacka och bocka. Tycker sådana här fel borde gå på garanti men inte då. Någon som vet om det finns skillnader i effektutag, bränsleförbrukning o.s.v med nyaste programvaran? Verkstadskillen nämnde något om det...
Det är egentligen ganska mysko att Volvo å andra tar betalt för mjukvaruuppgraderingar (egentligen så är det väl jobbet som kostar). Jämför med datormjukvara. Det är ju inte svårare än att ha ett USB-uttag i bilen å ladda ner programvara.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]