NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McSteven
Alla däckbytarverstäder i mitt närområde är helt fullbokade och jag tänker byta till vinterdäck själv i helgen. Jag ska använda en mer rejäl domkraft än den som följer med bilen och undrar var jag ska placera den under bilen.

Min egen domkraft passar ju inte in i de smala spår som är avsedda för originaldomkraften. Finns det någon adapter till de smala spåren, eller finns det någon annanstans under bilen där jag kan placera domkraften utan att bilens underrede tar skada? Beskriv gärna det stället noga i så fall då jag inte kan alla biltermer så bra.

Tackar.

V50 MY09
av dali
På min V50 -05 så gick det bra att placera domkraften rakt innanför klackarna för originaldomkraften, det var ett platt område där bakom som passade bra för garagedomkraften. Jag använde en kraftig, dubbelvikt kartongbit som mellanlägg för att skydda underredet (plus gummiskyddet på domkraftens platta). Domkraftens platta var alltså precis bakom falsen. Om du gör det på ett bra underlag (garagegolv) så ska det nog gå bra.
av McSteven
Jag tog en snabb titt där, men hittade inte vad jag sökte. Kollade slarvigt iofs.

Hur som helst, operationen är genomförd och patienten mår bra. Innanför bakhjulens klackar för originaldomkraften var det täckt av plast, men jag kände att det var massiv metall bakom så jag satte domkraften där ändå.

Tack ska ni ha.
av nscho
Avarell_Dalton skrev:Själv lyfter jag bilen med orginaldomkraften. Har tagit bort veven och använder istället en skruvdragare med en 16mm-hylsa (om jag minns storleken rätt) alternativt en muttermaskin. Har en Dewault skruvdragare som orkar lyfta bilen (jag är själv lite överaskad).
Jag använde originaldomkraften i ett par år, sedan hade gängorna blivit så slitna att den nästan kollapsade när jag bytte däck. Den hoppade några gängor och föll 3-4 cm. :shock: Jag klagade och fick en ny, men numera använder jag en hydraulisk för 150: -som jag köpte på Clas Ohlson, samma modell finns även på Biltema. Det går fortare att byta däck med den, och man slipper veva.

Har försökt få reda på om originaldomkraften endast är till för nödfall, och inte för (mer eller mindre) regelbundet användande, men inte hittat någon info om det.
nscho skrev:
Avarell_Dalton skrev:Själv lyfter jag bilen med orginaldomkraften. Har tagit bort veven och använder istället en skruvdragare med en 16mm-hylsa (om jag minns storleken rätt) alternativt en muttermaskin. Har en Dewault skruvdragare som orkar lyfta bilen (jag är själv lite överaskad).
Jag använde originaldomkraften i ett par år, sedan hade gängorna blivit så slitna att den nästan kollapsade när jag bytte däck. Den hoppade några gängor och föll 3-4 cm. :shock: Jag klagade och fick en ny, men numera använder jag en hydraulisk för 150: -som jag köpte på Clas Ohlson, samma modell finns även på Biltema. Det går fortare att byta däck med den, och man slipper veva.

Har försökt få reda på om originaldomkraften endast är till för nödfall, och inte för (mer eller mindre) regelbundet användande, men inte hittat någon info om det.
Om man tittar på domkraften så lyser det ju inte direkt kvalitet men min har hållit för det jag utsatt den för sedan hösten -04. Har funderat på att köpa en ny på skroten men då för att slippa krånglet med att få ur orginalet ur bilen.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]