NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macx79
Hej!

Nu när den mörka årstiden har kommit så märkte jag att halvljuset på min V50 MY09 (hallogen lampor) är riktigt dåligt... :( Känns som om ljuset tar slut alldeles för tidigt och att det bara blir en mörk vägg framför.
T.o.m. så dåligt att jag åkte in till Volvoverktsta´n idag och bad de kolla om de var för lågt ställda.
Tyvärr så visade sig det att de var bra inställda... :shock:
Är det fler som upplever att halvljuset är dåligt? Har någon något bra tips på hur man får bättre halvljus, exempelvis några "superduperbra"-lampor att sätta in? ??:-/

/M
av phaest
Jag har också varit hos verkstaden och kontrollerat samma sak men ljuset var korrekt ställt visade det sig. Ljusbilden slutar väldigt tvärt vilket jag tidigare upplevde lite otäckt men jag antar att jag vant mig vid det för jag har inte tänkt på det den sista tiden då jag kört i mörker.

/Roger
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det kan vara skillnad på olika lampor. Har för mig att Vi-bilägare hade nåt sånt test. Eller om det var någon annan tidning.
Sen finns ju alternativet att xenonkonvertera. Men detta är olagligt och går troligtvis inte igenom besigtningen. Hurvida det bländar mycket eller inte har också diskuterats mycket på forumet.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tyvärr är det något ni får leva med... dom är sjukt dåliga! Tycker dom är näst intill livsfarliga när det är kolsvart ute.
Det var därför jag valde till Xenon på nybilen. Jag tittade på begagnat men hittade inte så många med xenonljus så det fick bli en ny.
av LJN
-Monterade Osrams nya halogenlampor "Nightbreaker" på min V50 MY2008, blev något bättre....
av Erik V
Hej.

Ja, hallogenljuset är pissdåligt. Hade jag vetat det innan jag köpte bilen hade jag letat efter en med Xenon istället.

Mörkt och våt vägbana då känns det faktiskt läskigt att köra ibland tycker jag, så har jag aldrig upplevt det med någon annan bil.

Det finns ju så himla mycket reglementen om hur starkt/långt/brett ett halvljus får vara, men jag undrar om det finns någon nedersta gräns på hur svagt det får vara och om V50 isåfall verkligen når upp till det?
av Lövet
Om det finns en sådan gräns så är den väldigt lågt satt i alla fall. Någon som åkt med en Chrysler Voyager från mitten av 90-talet? Jag lovar, en maglite ger bättre ljus, S40n är rena drömmen i jämförelse.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Erik V skrev:Hej.

Ja, hallogenljuset är pissdåligt. Hade jag vetat det innan jag köpte bilen hade jag letat efter en med Xenon istället.

Mörkt och våt vägbana då känns det faktiskt läskigt att köra ibland tycker jag, så har jag aldrig upplevt det med någon annan bil.

Det finns ju så himla mycket reglementen om hur starkt/långt/brett ett halvljus får vara, men jag undrar om det finns någon nedersta gräns på hur svagt det får vara och om V50 isåfall verkligen når upp till det?
Måste hålla med dig där.. ljusen är kanske inte det första man testar. Det är något man först märker på långfärd i mörker, sträckor man inte först och främst provkör en tilltänkt bil på.

Problemet tror jag beror mycket på att det är en så stark brytning i överkant av ljuskäglan. Vanligtvis har du lite "strö"ljus runt om själva ljuskäglan, men i detta fall är det i princip ingenting.

Är det någon mer än jag som haft svårt att se vägskyltarna i mörker???
Användarvisningsbild
av rosenlorden
_lucifer_ skrev:
Erik V skrev:Hej.

Måste hålla med dig där.. ljusen är kanske inte det första man testar. Det är något man först märker på långfärd i mörker, sträckor man inte först och främst provkör en tilltänkt bil på.

Problemet tror jag beror mycket på att det är en så stark brytning i överkant av ljuskäglan. Vanligtvis har du lite "strö"ljus runt om själva ljuskäglan, men i detta fall är det i princip ingenting.

Är det någon mer än jag som haft svårt att se vägskyltarna i mörker???
Det du säger är nog det som e sanninnegen, det där med brytningen och strö ljuset..
Jag fick en chock när jag bytte från min v40t4-99 med halogen (bra lampor i och kanon ljusbild på hel o hallvljus) till v50t5-05 halogen. Precis som du skriver så bryts ljusbilden tvärt av, särskilt på "vänster" sida jämfört med höger sida. Jag förstår att man inte ska blända mottrafikanter men detta är ju extremt, tror det är "strö" ljuset man saknar. Jag xenon konverterade efter detta för att få bättre, men grundproblemet kvarstår ändå med det tvära avslutet. Man har ju skönare och "skarpare" ljus med xenon, men ändå saknar jag mitt v40 ljus. Bu för projektor lins :twisted: :twisted:

Helljuset är dock lika bra som i v40-n :o
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]