NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockeg
Hej kära bil entusiaster!
Jag har en volvo s40 2.0 årsmodell -08. Jag har precis bytt jobb och pendlar därför 10 mil per dag,därför börjar jag fundera på att byta till en flexi fuel. Är det värt att byta bil med tanke på pendlandet? Tjänar jag något på att köra en flexifuel eller kan jag lika gärna ha kvar min 2,0:a? Är det någon som har en flexi fuel och vill dela med sig av lite olika data vad gäller bränsle förbrukningen och val av bränsle. Uppskattar alla svar! Mvh G
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om du nu ska byta så varför inte disel om du kör så mycket?

I vilket fall som helst om du menar att byta till en ny bil så får du nog köra väldigt mycket om du skall tjäna in värdeminskningen du förlorar.
av Christian_m
Håller med Tomas, antingen köper du en diesel eller så behåller du den du har. Besparingen du gör på en flexifuel är inte av den storleken att du kommer att spara in kostnaden för bytet inom ett par år, iaf inte enligt de kalkyler jag gjorde när det var aktuellt.
Flexifuel
Bränsleförbrukning: 1,2-1,5
Bränslepris: 8,75 kr/l

Bensin 95
Bränsleförbrukning: 0,75-0,85
Bränslepris: 11:89 kr/l

Om du kör 10 mil..
Etanol: 105 kr (Förbr. 1,2 l/mil)
Bensin: 89,75 kr (Förbr. 0,75 l/mil)

Sen får du dra resten av slutsatsen.. räkna då med värdeminskningen..

:)
/Christian
Användarvisningsbild
av vetten
Äntligen ett rakt och riktigt svar :-)-) Skulle själv inte köpa en flexifuel, ja isåfall en Saab där man ju iallafall får några pållar extra :mrgreen: Men då måste man ju byta till en Saab och det är det väl inte så många Volvisar som vill :lol: HeHe :lol:
Tänkte på en sak.. polaren köpte en Scoda Fabia (Ny) med 1.4 motorn. Den drar typ 0.56 l/mil vid långkörning. :D

139000 nypris.

Men jag tycker du ska behålla bilen du har nu. Finns så enormt lite att spara. Det handlar nog om att få ta den ekonomiska smällen i en klump och sen få låga räkningar varje vecka i ditt fall.

Så gör jag med försäkringen. In med allt i en klump, då känns det så enorm mycket billigare att äga bil varje månad :P

/Christian
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag ska byta från flexifuel till diesel om nån månad. Etanoltramset är slut för min del. Med dagens bensinpriser kontra etanol lönar det sig inte längre att köra på etanol. Månaderna (November - April) kostar etanolen dessutom 60öre mer i och med att man har en vinterkvalitè vintertid med mer bensin inblandat, Det har aldrig någon bilförsäljare upplyst mig om.
Service var 1000nde mil.
Etanolen är fri från koldioxidskatt men allt eftersom fler köper fler etanolbilar måste också etanolen få punktskatt eftersom staten får in förlite pengar.

Den D5 som jag nu under denna helgen har kört lite drygt 20mil stadstrafik och landsväg är det inga problem att komma ner i 0.6l/mil. En 1.8F som jag nu har kommer du aldrig ner under 0.8 på ren bensin. Kör du motorn på etanol kommer du aldrig under litern. För den delen släpper en D5 ut mindre koldioxid mot en 1.8F som körs enbart på bensin.

Förljande siffror räknat om rätt förbrukningsmässsigt mot bensin
Etanolpris 8,54 + 40% mer i förbrukning = 11,95
Bensinbris idag = 11,34
Dieselpris 11,89 - 30% mindre i förbrukning = 8,32

Hoppa för guds skull inet på etanolen. Jag har gjort det och jag ångrar mig i efterhand att jag inet köpte en bil som var rolig att köra framför kostnaderna.
av jumu01
Etanol till bilarna är framtagen endast som en temporär nödåtgärd från bilfabrikanterna och se vilka bränsletörstiga motor som kommit fram och inte nog med det bilen surrar som en symaskin också bilen måste även in på tätare servicintervaller också.

Men tack o lov har inte alla fabrikanter gått på denna bluff, ex vis BMW som satsar på bensinmotorer med låg bränsle förbrukning men med bibehållen effekt samt även för dieslarna har de också fått mer förbrukningen men bibehållt effekten.

Det skulle vara intressant att se andra biltillverkare följa detta koncept.

Jag skulle ALDRIG köpa en etanolbil, utan motorvärmare och mer än - 15 C så startar inte fanskapet.

Var också säker på att pajaserna i regeringen kommer att skinnflå även etanolägarna i framtiden då bilister ses som deras största kassako.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]