NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoiten81
Det hörs ett knackande ljud från motorn som främst hörs vid tomgång. När jag stänger av fläkten hörs det mycket tydligt. Trycker jag ner kopplingen försvinner det varav jag tror att det har något med koppling/växellåda att göra.
Kollade på lite tidigare trådar om någon tagit upp detta tidigare men tror inte det.

Bilen är en 2005 2.4 170hk ca 15000mil om det är till någon hjälp.. :)
Är kopplingen bytt på bilen?
Jag fick det ljudet efter ett kopplingsbyte, höll man ner kopplingen så försvann ljudet. Den försvann också om man tryckte ner kopplingen och släppte upp den snabbt, flera ggr. på raken. Blev irriterad på "oljudet" och åkte till verkstaden som bytt kopplingen, dom lyssnade och sa att det inte var något problem. Ingen fara för kopplingen, bara lite irriterande.....
Löstes genom att jag skruvade upp stereon ett snäpp.

/D
Nej kopplingen är inte bytt vad jag vet. Ska testa trycka ner den flera gånger och se om det försvinner. Ljudet hörs knappt om man har på fläkten så med stereon på lär väl inget höras :D
Ljudet försvinner inte vid repetitiva tryckningar på kopplingen... Det kan väl inte vara ventillyftarna som knackar??? Då ljudet försvinner när jag trycker ner kopplingen så förmodar jag att det har att göra med växellåda/koppling... Nån som vet??
Användarvisningsbild
av Bosa
Hade samma problem på min 05:as V70N 140 hk och det byttes både koppling och svänghjul på garantin, fanns till och med en kampanj för det problemet. Om jag inte minns helt fel så monterades turbons koppling också. Du har väl samma motor och låda i din som jag har i min (förutom mjukvaran) så det kan ju vara värt att kolla upp, tveksamt dock om det tas på nån garanti när den rullat 15k. Har du Volvia och bilen är köpt av auktoriserad Volvohandlare har du ju iofs maskingaranti till 15000 mil, sen om det går att ta det på försäkringen är väl en annan fråga. :)

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]