NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
När bilen är kall så fort man startar bilen så skriker det som attan

när motorn börjar bli varm så slutar skrikandet

det är som om när bilen kommer upp i arbetstemp så slutar det

börjar undra om det kan vara vattenpumpen som börjar ge med sig

vattenpump är ju inte världens dyraste del men jobbet kanske är det:)

remmarna tvivlar jag på eftersom skrikandet slutar

ngn som har haft samma fel må tro?

bilen? volvo v50 t5 2004
av flink
Eftersom det slutar så låter det mer som att det skulle vara generatorremmen som skriker. Den brukar oftast bara skrika i början eftersom generatorn går som tyngst när den laddar som mest, när strömstyrkan kommit upp så börjar den gå lättare igen och remmen slirar inte.
Slutar det direkt du varvar lite?

Den brukar ha ett väldigt distinkt ljud så det borde en erfaren person kunna höra direkt... Om det är den så kan man ju fråga sig varför den gör det? Är generatorn, remmen eller batteriet dåligt?
Användarvisningsbild
av s80
Laddningen är ok, startar väldigt lätt och ingen felindikation på displayen

skriker när den är kall, när den når arbetstemp låter det ok, alltså inget missljud

skall kolla till remmarna på nästa servicen
Användarvisningsbild
av poseidon
Min 2.0d skramla till i morse när jag startade, skrek är väl att ta i men det "slamrade" mer. Försvann efter gasande över 1200 varv å helt efter några sekunder?

Det har visserligen blåst rejält inatt (högrtyckstvätt nästan) så vi får väl se om det är samma i em när jag åker från jobbet.
Användarvisningsbild
av s80
Jag har lokaliserat skrikljudet

det är hjälpaggregat remmen (generatorremmen även kallad)

så den byter jag under nästa service, mvh hj
av flink
Precis det jag misstänkte... antingen brukar dom börja skrika av att det är lite för mycket slack på remmen eller helt enkelt pga att gummit åldras och blir hårt, därmed så greppar den inte lika väl.
Precis som jag sa tidigare så är det när man startar bilen och generatorn måste arbeta som hårdast, brukar sluta direkt när man ökar varven lite.
Användarvisningsbild
av s80
hade en tanke på att remmarna kanske kunde vara för slappa men eftersom det är auto spänning på det så är det uteslutet

sprayade på 5-56 och "gnisslet" slutade men kommer givetvis tillbaka

1200 riksdaler vill volvo ha för arbete+material så jag lämnar nog in den i nästa vecka för att bli av med "gnisslandet"

Mvh V50T5
Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]