flink skrev:Vanligt är annars att bromsskölden lägger sig mot bromsskivan, låter som ett högt metalliskt skrapande ljud. Har hänt mig många gånger... konstigt nog mest på vintertid.
Detta problem fanns när jag plockade ut min bil (såld för 2 veckor sedan för övrigt) för 3 år sedan, körde ut från bilhallen och på vägen hem gav det där ljudet sig tillkänna så det var bara att vända tillbaka igen. Tyvärr hämtade jag ut bilen så sent att det inte var någon kvar på verkstan men säljaren tog in bilen i hallen själv och fixade problemet, det är alltså inget svårt problem att komma tillrätta med, ta en skruvmejsel och tryck in bromsskölden typ :)
Behöver alltså inte ens vara en sten som fastnat, det kan vara bromsskölden i sig som strular. Annars är det inte så fasligt dyrt att byta belägg, gjorde det i våras i samband med 6000-milaservicen och materialet gick väl på drygt 1500-2000 kr tror jag, och jobbet fick jag gratis eftersom verkstan var nyetablerad och försökte köpa marknadsandelar från bilia på det sättet under en kort period. Men det tog inte så lång tid så det bör väl sluta på 2500-3000 inkl arbetet kan jag tänka mig, utan att veta säkert.