NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lappen
Finns det fler som har en V50 2,4I 05a som min.... varit inne på verkstaden 8ggr, började med att den tickade, det visade sig vara tryckplattan till kopplingen som var skev så då bytes även svänghjul och koppling, inre tätnings list runt passagerar sidan och bak var veckade i kant...(byte). radion startar inte alltid måste slå av bilen och dra ut nyckeln för att sedan starta igen har du tur så funkar den då!!! och som pricken över i et vindbrus på bägge sidorna i framsäterna låter som att man har fönstren lite nerdragna... tinnitus varning.. annars e jag nöjd med bilen ser bra ut och trevlig att köra.

och i dag upptäckte jag ett nytt fel låter som nått i fram vagnen antingen är det länkarm eller drivknut som lagt av.... ska till verkstaden i morgon...
jag åter kommer om vad som händer med kärran.... Ps jag har köpt den som ny endast 700 mil på mätaren.... någon som vill köpa den???? /// Lappen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
av dali
Du är långt ifrån ensam om att ha problem med nya S40/V50, Volvo har ofta (alltid) problem med första årsmodellerna av nya bilar. Volvo brukar dock vara generösa med goodwill och annat för folk som köpt första årsmodellen, men onekligen är det jobbigt om man ska lämna in bilen på verkstad hela tiden, även om Volvo står för kostnaden.

Jag har själv en S40 T5 från -04 som inte krånglat så värst mycket, men två gånger har jag tvingats bärga den pga startproblem. De är lösta nu, men varje gång det hände så var jag ute på Blocket/Bytbil och kollade på Toyota-bilar ... :-)

Volvo är bäst på en sak: bygga bilar som klarar svenska vinterförhållanden. Jag har inte hittat någon annan biltillverkare som har lika genomtänkta bilar för att köra under vinterhalvåret. Volvos vindtrutespolare och torkare är bättre än något annat jag sett, de har mycket bra lysen, bra antisladdsystem och bra värme. Hade det funnits en japanare med samma vinterkvaliteter hade jag knappast kört Volvo, men det finns ingen. Ska man ligga längs vintervägar 1000-1500 mil/år värderar man körsäkerheten över driftsäkerheten, i alla fall gör jag det.
Användarvisningsbild
av Ramon
dali skrev:Du är långt ifrån ensam om att ha problem med nya S40/V50, Volvo har ofta (alltid) problem med första årsmodellerna av nya bilar. Volvo brukar dock vara generösa med goodwill och annat för folk som köpt första årsmodellen, men onekligen är det jobbigt om man ska lämna in bilen på verkstad hela tiden, även om Volvo står för kostnaden.

Jag har själv en S40 T5 från -04 som inte krånglat så värst mycket, men två gånger har jag tvingats bärga den pga startproblem. De är lösta nu, men varje gång det hände så var jag ute på Blocket/Bytbil och kollade på Toyota-bilar ... :-)

Volvo är bäst på en sak: bygga bilar som klarar svenska vinterförhållanden. Jag har inte hittat någon annan biltillverkare som har lika genomtänkta bilar för att köra under vinterhalvåret. Volvos vindtrutespolare och torkare är bättre än något annat jag sett, de har mycket bra lysen, bra antisladdsystem och bra värme. Hade det funnits en japanare med samma vinterkvaliteter hade jag knappast kört Volvo, men det finns ingen. Ska man ligga längs vintervägar 1000-1500 mil/år värderar man körsäkerheten över driftsäkerheten, i alla fall gör jag det.
Det är knappast bara Volvo som har problem med "måndagsex", ALLA biltillverkare har det. Saken är den att ju större bilföretag det handlar om, desto fler biler har chansen att råka vara måndagsex. Toyota kanske inte har lika många måndagsex, men de säljer långt ifrån lika många bilar som Volvo, och med tanke på hur många Volvo säljer så är det ändå ganska få måndagsex. Och som sagt har Volvo bra garantier osv. Så de rättar till sina konstruktionsfel oftast kostnadsfritt.

Jag har själv sett att Toyota haft nöjdast bilägare bland bl.a. Volvo, BMW osv. Stod i bl.a. Vi Bilägare. Ja, det stämmer, MEN en sak som många missuppfattar är att det INTE betyder att Toyota gör BÄTTRE bilar än t.ex. Volvo. Varför Toyota hamnat högt upp på listan (lite osäker på om de ligger först för tillfället) beror på att de har bra service. De tar generellt sett hand om kunderna på ett bättre vis än t.ex. Volvo. Volvo har ju en massa företagskunder bl.a. Så de bryr sig inte lika mkt om "vanliga svenssons" lika mkt som Toyota som mer eller mindre lever på dem. Toyota bygger lång ifrån lika bra bilar som Volvo, inte lika hållbara, inte lika säkra, sämre rostskydd (dålig plåt också), dyra reservdelar osv. Kan fortsätta ett tag... Fast beträffande det där med Toyota och service, att det tar hand om kunder är lite sisådär med också.

Läste en annan tråd i forumet där en medlem märkt att verkstadspersonalen på Bilia i en stad alltid gasar som helsike i bilarna de ska laga osv. Japp, kan stämma mycket väl, MEN detta gäller inte bara Volvo. Jag gick ut gymnasiet i våras, där jag gått i tre år... Busstationen jag åkte från/till i ca 2,5år vid skolan låg framför just Toyota. Jag kan ju tala om att varje dag då jag väntade på bussen åkte verkstadsmännen in och ut från verkstán med däcktjut. När de var klara med bilen, så svängde de ut, fullgasväxlingar osv. Detta ligger i ett industriområde varpå det inte är så mkt trafik där.

Alltså, Volvo är en långt mkt bättre bil än Toyota, det är bara det att många inte vet vad som skiljer utan tittar blint på dessa tester och listor... Men det är långtifrån hela sanningen, samma sak som att tro på allting som skrivs på aftonbladet. För det första kan man inte jämföra nöjdaste bilägare osv. Egentligen på ett rättvist sätt, då man borde fråga SAMTLIGA som äger en bil av respektive märke om vad de tycker... Det gör man inte i undersökningar, utan det är endast några få tusen som deltar i undersökningen.
av dali
Ramon, du har tyvärr väldigt fel i det du skriver, Toyota säljer runt 10 gånger fler bilar än vad Volvo gör ... åtminstone om man ser till världsmarknaden: http://www.autointell.com/core/worlwide ... by-oem.htm, siffrorna är några år gamla, men visar ändå på vilken gigantisk skillnad det är.

Att Volvo skulle göra "bättre" bilar än Toyota kan debatteras, det beror på vad man menar med "bättre". Det finns ingen biltillverkare som har lika grundmurat kvalitetsrykte som Toyota. Toyota vinner ägarundersökningar för att deras bilar (nästan) aldrig krånglar, inte för att de har bäst service (vilket de kanske också har).

Pratar man om byggkvalitet så har Volvo inte en chans jämfört med Toyota, för varje måndagsexemplar som Toyota gör så producerar Volvo hundratals. Toyotas kvalitetssäkring är världsberömt och har genomsyrat företaget i över 50 år ... om du på allvar menar att Volvo har högre byggkvalitet än Toyota så är det dags att lyfta huvudet ur sanden ... :wink:

Toyota bygger inte perfekta bilar, de satsar på beprövad (dvs lite gammal) teknik och är lite fega i designen, men garanterat (100% säkert) bättre på att bygga driftsäkra bilar än vad Volvo är. Nu när Ford dessutom har börjat påverka kvaliteten på Volvobilar så kommer det bara att bli sämre, S40/V50 verkar ha fler fel än alla tidigare Volvomodeller tillsammans ... och de var inte direkt felfria.

Jag har flera bekanta som kört problemfria japaner år ut & år in, en kompis körde en Honda Accord i 8 år och behövde bara reparera den en enda gång (ny topplockspackning) ... min farsa har kört en Toyota i 12 år och bara behövt byta slitdelar (bromsbelägg, olje-/luftfilter, stötdämpare mm), inte en enda gång har han tvingats lämna in bilen på verkstad för att den inte fungerat som den ska. En arbetskamrat har kört Mazda i runt 10 år och inte gjort någonting åt den annat än att serva den, och knappt det. Jag känner INGEN som haft en japansk bil som strulat nämnvärt ... det säger en hel del.

Jag känner däremot många som haft problem i en Volvo ... jag hade en ny V70 för ett par år sedan, körde 700 mil med den och hann lämna in den på verkstad två gånger (men jag kunde köra dit den för egen maskin). Min nya S40 har jag haft i ca 10 månader och den har bärgats två gånger och har varit på verkstad ca tre veckor totalt. Min farsa hade en Volvo 240 på 80-talet som fick bärgas ett par gånger (jo, det är länge sedan, men det är en erfarenhet hämtad från verkligheten och inte påhittad).

Det finns otaliga andra Volvoägare som beskriver samma sak, bland annat den som startade denna tråd.
Användarvisningsbild
av Ramon
Vill förtydliga mig lite för det första... Angående att Toyota säljer ca 10ggr fler bilar än Volvo, ja den infon är lite gammal och orelevant, men det viktiga jag skulle komma till var att jag menade Toyota's bilar i samma prisklass som Volvo's. Alltså räknas inte Yaris och "billiga" småbilar med, det är ju klart att de säljer mer än Volvo då, för Volvo har ju inga riktiga småbilar. Jag menar alltså att Toyota inte säljer lika många bilar som ligger i samma prisklass som Volvo's.

Det där med att på varje måndagsex som Toyota producerar går det hundratals Volvo. Där har vi det där med företagets storlek osv. Igen. Ju större ett företag är, desto fler fel dyker upp och desto kändare blir de. I princip samma sak som att jämföra Windows med Linux. Windows har ju trettioelva gånger fler buggar än Linux, detta med tanke på att Windows källkod är jäkligt mycket större, därmed större chans till fel...

Njae, jag säger inte att Toyota inte producerar driftsäkra bilar, men att de är mer driftsäkra än Volvo är jag ytterst tveksam till. Hur många Toyota-bilar har du sett som rullat så många mil som Volvo-bilarna? Jag har i alla fall inte sett många. Förövrigt så är en Volvo P1800 tror jag det var ifall jag inte minns fel med i Guinness Rekordbok för att vara den bil som rullat flest mil i hela världen, kommer inte ihåg siffror, men det var oherrans mkt iaf. Ägaren har endast servat bilen med slitdelar. Men visst, efter att Ford köpte Volvo PV så kanske kvalitén avtagit lite, vet jag inte så väldigt mkt om.

Ja, tror dig då du säger att du har bekanta vars japanare gått år ut och år in utan problem, men det finns en herrans massa såna Volvo'n också... Vår 944:a är snart 14år gammal och endast slitdelar bytta på den, den har gått ca 30000mil och går som en klocka, startade med första nyckelvridningen då den stod ute flera nätter i -22grader osv. Utan motorvärmare. Motorn låter hur bra som helst, inga missljud eller vibrationer, låter inte högt... Sen så beror mkt på hur man sköter en bil också. Jag vet en massa personer som "sköter" sin bil, saken är bara den att så de sköter en bil är inte vad jag kallar sköta en bil.

I vilket fall som helst skulle jag komma fram till att det inte bara är Volvo som har måndagsex, visst Volvo må ha fler än en del andra tillverkare, men det beror bl.a. På Volvo's storlek. Ju mer datoriserad bilen blir, desto fler fel kommer kunna dyka upp, och det är som du säger, Toyota är lite konservativa och då är det klart att de inte har så många fel.

Vi börjar komma från ämnet lite nu tycker jag, det finns väl inte så mkt mer att säga? Man kan ju fortsätta med denna slags diskussioner i evighet, men låt oss stanna vid att vi har olika åsikter gällande detta ämne och det antagligen förblir så.
Användarvisningsbild
av lappen
Var förbi på volvo i dag och då konstaterade verkstads killen följande fel på bilen , övre länkarmar ska bytas ( Glappar ) !!! 740 mil, vindbrus fram dörrar, har varit inne för detta fel redan 2ggr tidigare, samt att stereon inte alltid startar när bilen startas, stereon är uppdaterad senast bilen var inne...!!! nu ska bilen in igen och då blir det besök Nr:9

japanska bilar kan man kalla riskokare osv, man slipper i allafall lämna dom på verkstaden.....

en NÖJD volvo ägare...
Ps åter kommer med mer info om vad som händer med detta måndags EX!!

en passande reg plåt till bilen skulle kunna vara CUG QK :lol: :lol:

// Lappen :lol:
av dali
Ramon, visst kan man ha olika åsikter, men det handlar inte om åsikter, det handlar om fakta:

- Toyota är MYCKET större än Volvo, i alla prisklasser. Inte i Sverige, men i resten av världen, där Volvo är ett tämligen litet märke. Toyota är snart världens största biltillverkare, större än GM mfl som tillverkar närmare 8 miljoner bilar per år.
- Toyota har bättre driftsäkerhet än Volvo (och i princip alla andra tillverkare), alla kategorier. Det finns ett otal undersökningar som påvisar detta, från tidiga 90-talet och framåt har det varit så.
- Volvo har mycket problem med sina första årsmodeller, det har varit så i många, många år. Tyvärr verkar problemen ta längre och längre tid att fixa, nyare årsmodeller av S60/V70 verkar fortfarande ha hjullagerproblem och krängningshämmare som gnekar. Det har varit allmänt vedertaget att man ska undvika första årsmodellerna av Volvo och Saab, tyvärr tycks det inte räcka längre, nu får man nog vänta in tredje eller fjärde årsmodellen innan bilarna börjar bli rätt hopskruvade.

Jag tror du fick måndagsexemplarskalkylen om bakfoten, det jag menade var att Volvo gör många gånger fler måndagsex än Toyota, trots att Toyota tillverkar 10 ggr fler bilar. Ett exempel: om Volvo tillverkar 100.000 V50 så är 1.000 av dem måndagsexemplar, om Toyota tillverkar 1.000.000 Avensis så är 100 måndagsexemplar.

Jag har sett gott om japanare med över 50.000 mil på mätaren, men det finns betydligt fler Volvobilar i Sverige, därför verkar det som om Volvobilarna oftare går långt. Volvo är dessutom vanliga som taxibilar (tack vare bra rabatter), men jag ser mer och mer andra märken som taxibilar på senare år. Volvo och Mercedes var mycket större på taximarknaden för några år sedan, idag ser man mycket VW Passat, Hyundai Sonata, BMW 5-serie, Audi A6 mfl mfl.

Här är ett exempel på en japan som gått över 80.000 tuffa men problemfria mil: Subaru Legacy

Ämnet var om Volvos V50-modell har mycket problem, tyvärr är svaret tveklöst JA. Det är fakta, inte åsikter. Hittar man en S40 eller V50 som inte har problem är det en mycket trevlig bil, men tyvärr är det ett lotteri när man köper en Volvo idag, ungefär som Ford och Volkswagen har varit i många år.

lappen: hade du bott i (en lämplig delstat) i USA hade fått en ny V50, de har lagar som tvingar biltillverkare att ta tillbaka måndagsexemplar, det kallas "lemon law".
Användarvisningsbild
av Brainy
Har läst en del kvalitet på universitetsnivå och då läst mycket om "det Japanska undret" med juran & co i spetsen.

Den största skillnaden mellan Japanska företag och företag från övriga länder är att Japanerna satsar väldigt mycket på s.k förebyggande kvalitetsbristkostnader, dvs de kvalitetsbristkostnader som sker innan varan släpps på marknaden. Detta leder generellt till att de totala kvalitetsbristkostnaderna minskar då de kvalitetsbristkostnader som upptäcks efter att varan lanserats kostar mycket mer, både i rent kapital och i framtida försäljning p.ga sämre rykte.

Toyota är vida kända för ovanstående och har därför betydligt färre måndagsexemplar än t.ex volvo som har så bråttom att få ut en bil på marknaden att man inte hinner / kan spendera tillräckligt med resurser för att upptäcka alla fel och brister.

/Anders
i dag regnade det i Umeå, inget farligt i det förutom att min FÖ*B*NA**V50 verkar leva ett eget liv, Högerbak ruta var nerkörd när jag kom till bilen !! gissa om jag fick panik!!!!! i bilen låg min mobiltelefon och lite saker jag hade handlat innan trodde någon hade gjort inbrott, ICKE SA NICKE .. denna Jävla skit bil börjar gå mig på nerverna. visst är den bra om det inte vore för alla fel jag haft på den... har en liten sak ni med en ny v50 bör tänka på innan ni nästa gång parkerar bilen!!!! töm den på värde saker och sist men inte minst sätt plast för rutorna så att det inte regnar in i eran bil oxå och ha era kära husdjur i en låst bur inte i bilen för det spelar ingen roll om man låser dörrarna när fönstren går ner av sig själv..!::!:!

Volvoverkstaden visste om detta fel med rutorna!!! gissa om man blir lite skakis, vad mer kan hända med den? 800 mil gammal är den!!!! nästa vecka på måndag ska bilen in igen !! felen som ska fixas e följande!!!!!!!

*Övre länkarmarna ska bytas höger och väster
*Vindbrus i rutorna höger fram och väsnter framdörr
*Radion startar inte alltid
*och nu bakrutan som lever ett eget liv.! elfel!!!

Ps var o kollade på en ny bil i dag funderar på att lämna in V50 mot en Ocean Race 2,5 turbo!!

Men jag e inte BITTER!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
av dali
Tråkigt värre ... :(

Det viktigaste när man har en (ny) krånglande bil är att verkstad, återförsäljare och tillverkare sköter allt så smidigt som möjligt. Det finns dock en gräns för hur mycket man kan förväntas acceptera, och jag tycker att den gränsen bör vara passerad.

Hade jag varit i samma situation som du så skulle jag (försökt) vara lugn och prata med säljaren som du köpte bilen av, ta upp alla fel som varit på bilen (skriv gärna en låååång lista som du lämnar över), förklara att du inte accepterar detta och säg att du vill byta den mot en V70 Ocean Race ... och att du förväntar dig ett mycket, mycket bra inbytespris. Vill säljaren inte hjälpa dig så prata med säljchefen. Vill inte han hjälpa dig så prata med VD:n för företaget. I värsta fall får du börja nämna Allmänna Reklamationsnämnden eller Plus (Sverker är inte att leka med och programmet görs väl dessutom i Umeå?).

Är det ett bra företag som är mån om sina kunder ska de lösa detta till din fördel. Gör de inte det tycker jag att du ska köpa en Subaru/Toyota och prata skit om Volvobilar och återförsäljaren resten av livet. Skapa en webbsida där du beskriver alla fel som din bil har haft och se till att såga allt vad Volvo heter ... :wink:
Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Tänker på Fords ecoboost, där finn[…]