NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Vi har fått ett intressant bekymmer med vår diesel som snart rullat 2000 mil.
Vid kallstart på morgonen så går den några sekunder sen stannar den och vägrar att starta. Du kan nöta på starten i 20-25 sek utan minsta antydan till "tändning" Väntar du 3-5 minuter och försöker igen så startar den som vanligt och går sedan helt normalt. Sen startar den helt bekymmersfritt under hela dagen, så även om du utför en ny kallstart när du skall hem på kvällen. Är det någon som råkat ut för något liknande?

Bilen var inne hos Bilia igår och där lästes felkoder av utan att det hittades något. De ville inte ens gissa vad som kunde vara fel. Det skulle forska i saken och återkomma under morgondagen :???:

Det har inte direkt varit kallt ute vid dessa kallstarter heller, runt 10-12 grader.
Användarvisningsbild
av CarMan
för en motor (o även en mekaniker) så är en kallstart när motortempraturen är lagre än 50 grader. så vist är det en kall kallstart när bilen stått över natten o det bara är +10 grader ute.

har du rätt eller fel temratur visning på ute tempen som syns vid trippmätaren?
"det har hänt" att det är fel på kontakterna till dörrkablaget. yter temp givaren siter nämlige i vänster backspegel
Användarvisningsbild
av wendtan
XC90_E: Läge II i 5 sek spelar ingen roll.

Carman: Vad jag vet så är det inte ett bekymmer på MY08. Och yttertempmätaren fungerar som den skall.
Jag påstår aldrig att det inte är en kallstart efter att bilen stått över natten, jag bara meddelade att det inte varit särskilt kallt ute vid kallstarten :wink: .
Användarvisningsbild
av CarMan
wendtan skrev:XC90_E: Läge II i 5 sek spelar ingen roll.

Carman: Vad jag vet så är det inte ett bekymmer på MY08. Och yttertempmätaren fungerar som den skall.
Jag påstår aldrig att det inte är en kallstart efter att bilen stått över natten, jag bara meddelade att det inte varit särskilt kallt ute vid kallstarten :wink: .
Ibland är jag övertydlig för att andra läsare ska förstå.

mig vetligt så är det inte problem på varken 07:or eller 08:or (det ar bar en tanke) det felet tersig igentligen tvärtom, yttertempen visar kallare o glödningen glöder tidigare o mer
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag kan för övrigt tillägga att förvärmning av dieseln(läge II i några sekunder) sker endast vid -2 grader celsius eller kallare.
Detta står i bruksanvisningen.
Användarvisningsbild
av wendtan
En mindre uppdatering i denna tråd. Bilen var inne på felsökning och det enda som hittades var ett litet läckage kring bränslefilterts hus. Så nu i morse så bytades både hus och filter. Mekanikern såg ett "pärlband" med luft på tomgång vilket inte var normalt. Nu såg det betydligt bättre ut! Luftningsproceduren var kul att iaktaga, man kan säga som såhär, ni med 2,0D kör ALDRIG tanken tom om ni har för avsikt att komma iväg igen utan ett verkstadsbesök.
Användarvisningsbild
av poseidon
Det är ju så med alla dieslar. Tror till å med att det finns ett inbyggt mjukvaruskydd som slår av motorn. Dvs man skall inte kunna köra tomt. (läskigt i motorvägsfart)

Jag kör aldrig lägre än 20 km till tom tank. Dock så hade tjejen bilen förra veckan, hon ringde hem å undra om hon skulle tanka, det var 60 km kvar till tom tank. Nä sa jag jag gör det i morgon bitti. Så hon körde hem. (max 5-6 km). När jag sen startade på morgonen så fanns det inte ens bränsle kvar för att visa några siffror alls på infon "km till tom tank". Lite nervöst de 5-6 km jag har til macken.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]