NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cat
Jag har en v50 2.0d -05 som jag just har köpt.
Problemet som jag har är att jag tycker att den tar lite mycke diesel. I stan ca 0.87 På landsväg får man den alldrig under 0.60
All körning är ren "Gubb körning" ac avslagen
Skulle vara kul att höra vad ni andra har för förbrukning på era 2.0 d
Sen så har jag en fråga angående dieselvärmaren.
Är den styrd av ute tempen eller motorns temp (båda)?
På min bil så startar den inte fast motorn är kall och det är ca +5 ute .
Bilen har rullat ca 6000 mil
Den är helt orginal Inga andra fälgar eller sånt
av Doby
Min 08a är inte speciellt snål, har 17 tum... Min snittar 0.65 enligt färddatorn. Kör mkt i stan och sällan längre sträckor. Trodde framförallt att den skulle vara snålare på motorväg i 110-120 där den ligger runt 0.7. Med surfbrädan på taket lägger den sig gärna på 0.9...
Användarvisningsbild
av wendtan
Vi har en 08:a som rullat snart 2000 mil nu. Snittförbrukning 0,48. Detta är vid uteslutande landsvägskörning.
De första 500 milen var den MARKANT törstigare än vad den är nu.
av Doby
wendtan skrev:Vi har en 08:a som rullat snart 2000 mil nu. Snittförbrukning 0,48. Detta är vid uteslutande landsvägskörning.
De första 500 milen var den MARKANT törstigare än vad den är nu.
Då antar jag att det är rätt mkt 90 väg? Där är nämligen min snål. Men det snåla området är väldigt smalt, hade önskat mig en annan utväxling...
av cat
Det var intressant
I instruktions boken står det en förbrukning på 0.55 Är det snitt eller vad?
Tittade på vägverkets sida på min bil . Där uppgavs 0.58 blandad körning,, 0.48 landsväg,,0.70 i stan vars kommer dom siffrorna i från?
Kan man få ner förbrukning med en trimbox? Litar inte riktigt på siffrorna som tillverkarna uppger.
av Kluster
Min MY08, med nya 205/50-däck (ContiSport) med 17"-fälgar, har snart gått lite mer än 1000 mil och på motorväg ligger som högst 130 km/h och då drar den som högst 0,59-0,60. Håller jag 90 km/h kan jag komma ner runt 0,50-0-55.
Kör jag en längre period i stan kan den som högst dra 0,63, dock kanske 75% stadskörning och 25% landsväg.
Kan tillägga att jag även kör med ECO-däcktryck.

Ang dieselvärmaren nämns följande:

Allmänt om värmare
Parkeringsvärmaren kan startas direkt eller
ställas in på två olika starttider med
TIDUR AM och TIDUR PM. Med starttid
avses här den tid då uppvärmningen av bilen
är klar. Bilens elektronik väljer tidpunkt när
uppvärmningen ska börja utifrån rådande
yttertemperatur. Om yttertemperaturen överstiger
25 °C sker ingen uppvärmning. Vid
minus 10 °C och nedåt är parkeringsvärmarens
maximala gångtid 60 minuter.

Mer info (sid 79): http://www.volvocars.com/SiteCollection ... TP9175.pdf
Hej alla,

Det är så att jag fick min bil i tisdags :D och har inte hunnit köra länge dock tycker jag också att det är hög förbrukning, snittar på 0,82. Kan även tilläga att bilen är 08:a och har gått 400mil.

Jag kör 2,5mil 90 km och ca 1 mil statskörning till jobbet och samma sträcka hem.
Min slukar 0.65 ca 60% landsväg restan i stan... Kör på 235/35 19" sulor och tycker det är ganska bra med tanke på rullmotstånde på dessa. Men 0.9 som någon nämnde låter som det är dags för volvo att ta sig en titt på hur inställningarna ser ut..
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]