NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av manne80
Hej,

Var ute och körde en sväng igår och hade igång ipoden inkopplad till stereon.
Allt funkade prima fram tills det kom ett snabbt och högt tjut från högtalaren.

Riktigt högt så man blev rädd. Trodde de var ngt med låten så jag lät de gå. Senare kom det igen.
Så jag stängde av ipoden. Det kom igen. Jag ryckte ut sladden, men det fortsatta att tjuta oregelbundet.
Stängde även av stereon.

Sen märkte jag att det pep till högt vid "vägbulor"/ojämn väg då bilen går upp lite och ner. så jag gissar på att de var ngt glappt eller ngt??

idag när jag var ute så lät de inget alls, inte ens när jag försökte köra lite ojämt osv.

Vet någon vad det kan vara?

Kan det ha hänt ngt när jag växlade över till AUX eller eller stereon fick sig en felkoppling av systemet eller ngt?

Tacksam för alla tips och svar.
Användarvisningsbild
av manne80
FiddeUBC skrev:Startade stereon om när pipet kom? alltså låten stannade och det stod typ laddar skiva?

Inget sånt... stereon var avstängd, satte på den o stängde av den. tjutet påminner lite om alarm eller felkoppling av ngt slag. kanske blev mjukvarufel vid kopplingen.
av Bebbe56
Tjut vid vägbulor och ojämn väg säger du. Kan det vara bältesvarnaren? Den tjuter högt över 40 km/tim. Om du hade något gods i ett säte kan det vara förklaringen, eller något glapp. Testa att köra utan bälte och se (hör) om det är samma ljud.
Användarvisningsbild
av manne80
Bebbe56 skrev:Tjut vid vägbulor och ojämn väg säger du. Kan det vara bältesvarnaren? Den tjuter högt över 40 km/tim. Om du hade något gods i ett säte kan det vara förklaringen, eller något glapp. Testa att köra utan bälte och se (hör) om det är samma ljud.
Hej, inget bältesljud. Det ljudet är ju en skön ton som beep beep beep med jämna intervaller.
Det jag fick var ett högt beeeeeeeeeeeeeeeeeeeep inte ens samma ton.

jag har inte fått ljudet nu på några dagar. tror de kan ha varit tillfällig mjukvarufel.
För det enda jag gjorde då som jag inte gjort efteråt är att ha kopplat in ipoden och lyssnat via AUX.

Kanske ngt fel mellan AUX <--> AM/FM eller ngt liknande.
Användarvisningsbild
av manne80
Bebbe56 skrev:Det blir en stark signal över 40 km/tim. Prova att lossa bältet i hög fart.
Får prova det någon dag. Men jag tvivlar på att det var den. Även om det skulle vara den så tror jag inte att man lägger in en sån signal jag fick. Höll på Sk**a på mig när det kom som högst. 8)
av Kluster
På min förra V50 -07 så hade jag haft den i högst 2 veckor då jag var i väg och handlade en snabbis. Lade matpåsen på passagerarplatsen bakom förarstolen och körde iväg. Vid varje sväng eller gupp så tjöt det till och jag började undra vad tusan det var men sen kom jag på det :oops: :D bältesvarnaren.

Dock märkte jag på min nuvarande V50 så händer följande: tar man av sig bältet i över 40 km/h så ljuder varningssignalen - so far so good. Men ljudsignalen håller i sig även fast man bromsar under denna hastighet, t o m när man står still. Fick lov att slå av av motorn och tändning innan det slutade. Skumt :???:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kluster skrev:Dock märkte jag på min nuvarande V50 så händer följande: tar man av sig bältet i över 40 km/h så ljuder varningssignalen - so far so good. Men ljudsignalen håller i sig även fast man bromsar under denna hastighet, t o m när man står still. Fick lov att slå av av motorn och tändning innan det slutade. Skumt :???:
Du provade inte att ta på dig bältet igen? :-O)

/Kalle

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]