NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tråkigt för Volvo, men det är ju ingen nyhet att S40/V50 är strulbilar.
Men det är väldigt underligt att C30:n får så bra betyg då den ju byggs på samma ställe som sina problemkusiner.
För S60:n så gäller väl gammal är äldst :wink: , ett ganska säkert kort känns det ju som där lär det inte finnas några barnsjukdomar eller? Att bilen fortfarande är ruggigt snygg är ju bara en bonus.
Men vad är det egentligen som gör att Volvo inte lyckas hamna längre upp på listen. Volvo är ju egentligen ett relativt dyrt bilmärke.

Det står ju på sidan att många är missnöjda med bränsleförbrukningen. Men är det bara detta som drar ner volvo så mycket.
Många verkstadsbesök? Har Volvo kvalitetsproblem?
Tomas88 skrev:Men vad är det egentligen som gör att Volvo inte lyckas hamna längre upp på listen. Volvo är ju egentligen ett relativt dyrt bilmärke.

Det står ju på sidan att många är missnöjda med bränsleförbrukningen. Men är det bara detta som drar ner volvo så mycket.
Många verkstadsbesök? Har Volvo kvalitetsproblem?
95% av alla BMW ägare jag känner är stora entusiaster som köper bilarna för att de verkligen "älskar" BMW. Samma sak gäller Audi. De struntar fullständigt i bensinförbrukning etc, bara de har bakhjulsdrift :). Jag undrar om dessa känslor svartas ner pga av reperation, dyrt inköp eller dyl.

Japanare köpes av folk som inte bryr sig mycket om bilar men som vill ha låg bensinförbrukning och driftsäkerhet och ofta får de vad de betalar för. Men dessa bryr sig i övrigt inte mycket om bilen...?

Volvo däremot köps av många pga av det patriotiska med att äga en svensk bil, "mest trafiksäkra bilen" och ur en historisk aspekt, driftsäkra och billiga att äga. Det är långt från alla dessa som verkligen älskar sin volvo så som många BMWägare gör med sina. Dessa kanske har lättare att bli besvikna på sina bilar när de inser att de faktiskt dricker soppa och kostar en del att göra vid. De tror att de aldrig ska behöva åka in med bilen då de äger, just en volvo...

Så, en jäkligt ömtålig generalisering och teori. Vad tror ni, lätt att slå hål på?
Det kan nog stämma lite.

Man köper ju inte en dyr BMW bara för att man behöver en bil att köra till jobbet med eller att ha som familjebil. Man är ju troligtvis lite mer bilintresserad eller "BMW-entusiast"
Om man ska vara kritisk till ditt argument så kan man ju se att Volvo XC90 ligger under medel. En som köper en XC90 förväntar sig knappast låg bränsleförbrukning och borde i alla fall vara lite mer bilintresserad än en som köper en V70 att bara ha som som familjebil.
av air
BMW-folket är speciella, det finns inga fel på en BMW. BMW har dessutom fri service, så verkstadsbesöken är mer av drop-in-karaktär. Enkäten omfattar bara nybilsägare och som sådan så behåller man inte sin BMW såpass länge att den fria servicen upphör eller att saker börjar nötas. Det får andra ägaren uppleva, men han kommer inte berätta för någon ty det är en BMW och den har inga fel. Toyota är där av naturliga skäl, dom har helt enkelt en hög målsättning för kvalitet och personal som känner sig delaktiga i företaget. De lägger även mer krut på mekaniska lösningar och att saker ska hålla, medan europeiska tillverkare bryr sig mer om att det ser och känns bra att ta på.

Volvo lider av två problem: alla svenskar har någon form av koppling till märket. Man har vuxit upp med en, ens första bil var en Volvo 740, man köper en Volvokombi när man börjar bli Svensson och under hela ens liv har man skapat sig värderingar om vad en Volvo är. Sverige är Volvoland, det omsätts helt enkelt fler bilar än andra märken och det finns fler kritiska ögon och öron. Gnirkar det så upptäcks det av många.

Problem två stavas med fyra bokstäver; FORD. En ny Volvo är en dyr Ford med smink, och det upptäcker allt fler.
av Tele58
Volvo HAR stora kvalitetsproblem, speciellt på S40:n och V50:n, har själv ganska så stor erfarenhet av en krånglande V50. Det är ju inte direkt så att man ger en sådan bil överbetyg. Förbrukningen är jag rätt nöjd med (kör etanol), men jag har förstått att nya V70:n inte är riktigt med på banan vad det gäller bränsleförbrukningen, har kollegor som valt denna best :) som gråter blod över förbrukningen, å då snackar vi dieselmotorer.
Vad Volvo ska göra åt problemen med småttingarna har jag inget svar på, och det är ju underligt att C30:n som byggs på samma håll som kusinerna inte lider av stora kvalitetsbrister.

Gällande Fords ägande så är det väl inte en hit, men jag föredrar Ford före kineserna.
Får man önska något så vore väl det bästa om Volvo PV kunde få komma tillbaks till mamma (Volvo) alternativt att (nu svär jag i kyrkan) Volvo och Scania kunde dela på PV.
Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]