NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Jag planerar att köpa en S40 04-05 och undrar vilken motor man ska välja?
Vet att dem två alternativen som jag är intresserad av är dag och natt
den enda är bensinsnål (?) och kan köras på etanol den andra är ett kraft paket
Men eftersom bränsleförbrukningen som tillverkarna anger brukar vara felaktiga kan jag tänka mig att köpa
en T5 om skillnaden inte är allt för mycket och eftersom serviceintervallerna är kortare med en flexifuel så kanske årskostanaderna inte blir mycket dyrare om man köper en T5!?
enligt volvo så är bränsleförbrukningen för blandatkörning 0,72 l/mil för 1,8F och T5 ligger på 0,87 l/mil stämmer detta? vad har ni för bränsleförbrukning? och finns det några nackdelar med att köpa en 1,8f?

Tack i förhand :D
Kör 1.8F och är mycket nöjd. 1 liter etalnol per mil blandad körning. Skatt 1000:- om året. Fri parkering/tullar, 30% lägre försäkring via volvia.

Körde S60 2,5T (samma motor som S40 T5) blandad körning 1,1 L bensin. 2200:- i skatt. Betydligt roligare motor.

MEN med dagens bensinpriser skatter etc blir fler och fler gröna i plånboken :) Låt din ekonomi bestämma.
Själv kör jag en V50 T5 AWd. Den drar 0.95 blandad, tycker att 1.1 låter väldigt mkt. Men nu har jag haft den inne hos autotech, ett multifuel/flexifuel steg, 270 hk drar ca 1.1 blandad på etanol. Det tycker jag skulle vara ett bra alternativ annars? Det blir både billigt och roligt att köra!
Jag skulle ALDRIG köpa en bil med etanolmotor! Snacka om ett förljuget bränsle som både bidrar till svält och nerskitning av miljön i dom "u-länder" som den tillverkas i. Nej skit i dom svenska miljötalibanerna och köp en bensin eller diesel.

ps. Det existerar inget klimathot. ds.
vetten skrev:Jag skulle ALDRIG köpa en bil med etanolmotor! Snacka om ett förljuget bränsle som både bidrar till svält och nerskitning av miljön i dom "u-länder" som den tillverkas i. Nej skit i dom svenska miljötalibanerna och köp en bensin eller diesel.

ps. Det existerar inget klimathot. ds.
Det råder väl delade meningar om etanol. Vissa säger att det är bra vissa dåliga. Men nu är det ju så att Bensin och diesel kostar runt 14 kr och etanol 8, lite självisk måste man väl vara ändå? Etanol odlingen bidrar INTE till svält och den svenska etanol är väl ändå ganska bra krav för? Om etanol var så dåligt, varför statsar dom så pass mkt på det då? Jag tycker du ska vara lite självisk och välja etanol, det blir billigt!
Etanol kostar ungefär 1,3 x 8,5 = 11 kr milen pga förbrukningen. Får du din T5a att dra 0,9 lit/mil så blir det exakt samma pengar. Gissa vilken man har roligast i?

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]