NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V50 04 2.4 har gått 7700 mil. Sedan i mars har motor-lampan lyst ett par gånger och när de läst ut på verkstan har det varit "Nedsatt katalysatorfunktion" (eller liknande). Nu 3:e gången sa mekanikern "Vi får testa och byta katalysatorn." Testa att byta nåt för 8kkr för att se om det hjälper? Hur länge ska en katalysator hålla? Är han ute och cyklar?
Normalt sett så ska den hålla längre än så. Men har bilen någon gång strulat, t.ex. inte startat så det kommit bensin i den så kan det gå fort.
Eller om du fått en hård smäll mot den, slagit i en sten eller något.

Visar avgasvärdena också att det är tajkon?
Har de testat byta lambdan?

mvh
Anders
Ett litet tips är att kolla med en annan verkstad, volvo i Västerås dömde ut växellåda på en v70 och beställde en utbytes för att den skulle bytas, av nyfikenhet och skrämd för den stora utgift som kommer med ett sånt stort jobb så togs bilen till en mindre firma i samma stadsdel. Damms Bilsevice, det var vänster hjullager som var trasigt, det lager som dessutom var "bytt"(såg ut som lagret legat på havets botten i flera år) av volvo ett år tidigare. undrar vad som hänt om bilen lämnades till volvo för lådbyte

Någon annan kan vara lite klurigare, i min hemort skulle jag lämna bilen till Persons bilelektriska, en klurig kille som inte letar fel utan kollar att alla parametrar är riktiga och får fram felen på det viset
Vad är det för folk? "Prova att byta" Gah.
Det är den bakre sonden som har koll på katalysatorn. Problem med någon av sonderna kan orsaka felkoden. Misstänker man katten är det bara att borra i ett mättuttag framför om det inte redan finns, och växla med att mäta avgasvärden framför och bakom så ser man skillnaden. I vilket fall som helst ska det gå på emissionsgarantin fram till 5 år / 8000 mil, så kör inte för långt innan det har blivit fixat.
Jo, det ska visst gå på garantin. Tack för tipset!

Jag tycker också att det är skumt att de ska byta katen. Men vill de göra det (gratis) så... Hoppas bara att de inte sen (efter att garantin gått ut) kommer på att det var nåt annat fel.
Fler men samma problem ser jag. Jag ska in med bilen på tisdag för detta fel och eventuellt kostnadsförslag. De sa på telefon att emissionsgarantin är 4 år, inget om mil begränsning.
Här skriver ni 5 år/8000 mil.

Min bil är 3 år och har gått drygt 9000/mil. Så vi får se vad som händer...

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]