NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Jag kör idag en 2.0D och förbrukningen är bra. 0,48-0,52l/mil vid snäll landvägskörning i 90km/h.
med ett diselpris på 14,99kr/l börjar man ändå fundera om det kan bli billigare att åka etanol, Tyvärr när man provkör hos bilfirmorna så har de alltid hällt i bensin i flexibilarna!! grrr...
tittade på enegidensiteten på bensin vs etanol så skiljer det hela 37%, men sedan är ju 15% bensin i e85 vilket ger en energidensitet som är ca 32% lägre jämfört med bensin. alltså borde en flexifuel dra 32% mer vid körning på e85 vs bensin.

vad drar era V50 1.8F i landsvägsfart 90km/h på e85???
Har visserligen en C30 1,8F -09:a och har bara hunnit köra drygt 50 mil ännu men jag fick en glad överaskning vid etanolpumpen igår när den bekräftade färdatorns 0,79 l/mil . Detta med en del körning på motorväg i 110 blandat med lite vanlig landsvägskörning i 70-90 samt en del stadskörning.

Helt klart under förväntan. Jag hade snarare trott att förbrukningen skulle hamnat på dryga 0,9 l/mil. Hoppas på ännu lägre siffror när väl motorn blivit ordentligt inkörd.
Jag var I Burg igår (tyskland) och köpte bira, Tur och retur till Burg= 75 mil, ditvägen gick i snabb fart, dom 15 första milen i 130-150 blås, o i danmark ca 110-120blås, på hemvägen så åkte ja ungefär 120blås hela väge me fullastad bil, snittförbrukning enligt färddator vart 11,1l/100km då på E85.

MVH
Daniel
Vår MY07 drar som lägst 0.9 i snäll motorvägsfart (alltså 90-100 km/h) och 1-2 dl mer i ren stadstrafik. Kör inte speciellt hårt. Färddatorn visar ungefär 1 dl för mycket hela tiden jämfört om man mäter körd sträcka och använder miniräknaren när man har tankat...
2-3 kr billigare per mil - just nu - jämfört med bensin alltså. :D
Låg och körde efter E4:an i ca 60 mil plus att jag körde ca en mil stadskörning. Hastigheten på E4:an varierade mellan 70 och 110 och snitthastigheten på hela körningen blev 81 km/h. Då hamnade förbrukningen på 8,6l/100 km. Tycker att det är rätt hyfsat. När jag kör blandad körning så brukar det bli ca 9.5l/100km. Dock så har jag märkt att färddatorn alltid visar ca en deciliter mer per mil. Jag misstänker att det beror på att när jag accelererat och släpper på gasen så tar det väldigt lång tid för färddatorn att komma ner i förbrukning eller är det nån som har en annan förklaring?
perlun skrev:Färddatorn visar ungefär 1 dl för mycket hela tiden jämfört om man mäter körd sträcka och använder miniräknaren när man har tankat.
Intressant. Är det ett allmänt känt faktum att färddatorn visar fel förbrukning?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]