NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ljudet accellererar i takt med bilen.
Låter inte så högt men tillräckligt för att det ska störa lite och för att man ska tro att det kan vara någotsom måste åtgärdas.

Jag tänker skev bromsskiva?
Men hur kan det ha uppkommit i så fall?
Åtgärden för det problemet borde väl vara att svarva eller köpa ny?

Nummer två som känns mycket längre bort är hjullager.
Det fick farsan byta på sin s80 vänsterfram och det lät bra mycket mer oroande än vad detta gör.

Så min gissning är en skev bromsskiva.
Någon som vet något om sådana saker?

Bilen ska snart in på 8000 servicen, 100 mil kvar.
Hissa upp bilen och snurra hjulet ett varv (eller mer) borde du märka om skivan är skev (eller tjockleksmässigt ojämnt sliten) då den borde ta i ordentligt i beläggen 1 eller fler gånger per varv om det ska kunna ge upphov till ljud i kupén. Annars skulle jag nog gissa på hjullager, vilket jag tror inte är speciellt svårt att byta bak. Minns jag rätt när jag tittade i verkstadsmanualen är det 4 bultar att lossa. Något värre fram...
Det här är konstigt som fan.
Ljudet uppkommer bara vid 75km/h till ungefär 82km/h.
Under och över den hastigheten hörs inget.

Lite konfunderad över det här.
Stör mig inte jätte jättemycket men det är ju någonting som inte är riktigt 100 i alla fall.
Du skrev i ditt första inlägg att "ljudet accelererade med bilen" och i senaste inlägget att det endast hörs mellan 75 och 82. Dessa två meningar motsäger varandra en smula tycker jag. Har du kontrollerat de punkter du fått tips om hittills, tex bromsskivorna och däcken om dom har ojämnt slitage? Vad har du kommit fram till? Eller ska du kanske in på service vilken dag som helst och väntar till dess?

mvh Shaapa

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]