- tis 08 jul 2008, 21:55
Jag har just fått min D5:a med automatlåda, kört cirka 160 mil. Så det är väl lite tidigt att säga nåt kanske. :D
I allafall, jag började med en lång körning Sundsvall-Nyköping, ganska hög hastighet 110-120km/h, en del omkörning gaspådrag. 0,64L/mil drog den. Hemresan, i stort sett samma hastighet drog den 0,63L/mil (både färddatorn och den egna uträkningen visade 0,63).
Nu har jag kört "hemma körning"(stadskörning o sånt) i en vecka, och nu visar färddatorn 0,88L/milen. Jag har gjort rejäla accelerationer samt blandat med lite eco driving. Om jag är för hård på gasen från stilla stående, vid rödljus t.ex. så vill den tydligt släppa på väggreppet.
Mestadels tycker jag växellådan växlar bra, men ibland tycker jag den väntar för länge innan den växlar upp.
Motorn känns bra, går fint(så klart-ny bil), känns pigg och redo för äventyr :) Dock har jag reagerat på värmen under motorhuv, det blir riktigt hett. Normalt enligt Volvoförsäljaren.
Ibland kan jag tycka att det är för högt vägljud, när asfalten är dålig(typ knottrig), fin asfalt=rätt okej.
Väghållningen - känns inte så där riktigt stabil på hög hastighet. Antar att man ska ha bilen sänkt eller nåt då.
Tyvärr är väl ekonomin inte så bra. Det har ju blivit en del ändrade förhållanden med dieselpris och ev, högre CO-skatt.
Jo, jag är riktigt nöjd än så länge. Går gärna ut och kör en sväng, så där lagomt i onödan.... :D
DogWalker
Divide et impera