NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perbo
Vil gerne höre dine erfarenheter med V50/S40 D5 :Ekonomi,motorgang/ljudnineau mm.Beret gerne om du kör automat eller ej.
av perbo
Har selv testet idag:-) .Bra motorgang,tyst,hög komfort,snap.Tycker de 5 cylindriga motorer er bedst til bilen,gir lite ekstra klasse.Hur langt går de på literen med automat?
Användarvisningsbild
av DogWalker
Jag har just fått min D5:a med automatlåda, kört cirka 160 mil. Så det är väl lite tidigt att säga nåt kanske. :D

I allafall, jag började med en lång körning Sundsvall-Nyköping, ganska hög hastighet 110-120km/h, en del omkörning gaspådrag. 0,64L/mil drog den. Hemresan, i stort sett samma hastighet drog den 0,63L/mil (både färddatorn och den egna uträkningen visade 0,63).

Nu har jag kört "hemma körning"(stadskörning o sånt) i en vecka, och nu visar färddatorn 0,88L/milen. Jag har gjort rejäla accelerationer samt blandat med lite eco driving. Om jag är för hård på gasen från stilla stående, vid rödljus t.ex. så vill den tydligt släppa på väggreppet.

Mestadels tycker jag växellådan växlar bra, men ibland tycker jag den väntar för länge innan den växlar upp.

Motorn känns bra, går fint(så klart-ny bil), känns pigg och redo för äventyr :) Dock har jag reagerat på värmen under motorhuv, det blir riktigt hett. Normalt enligt Volvoförsäljaren.

Ibland kan jag tycka att det är för högt vägljud, när asfalten är dålig(typ knottrig), fin asfalt=rätt okej.
Väghållningen - känns inte så där riktigt stabil på hög hastighet. Antar att man ska ha bilen sänkt eller nåt då.

Tyvärr är väl ekonomin inte så bra. Det har ju blivit en del ändrade förhållanden med dieselpris och ev, högre CO-skatt.

Jo, jag är riktigt nöjd än så länge. Går gärna ut och kör en sväng, så där lagomt i onödan.... :D

DogWalker
av perbo
Tak for dit svar DogWalker!Inte så mange som kör D5 her..Hör gerne av dig,når du får kört lidt flere mil:-)
av Mossi
Har kört en D5 manuell cirka 200 mil, det är en 09. Har bara possitiva erfarenheter, var på en resa till Göteborg förra veckan och den gick väldigt stadigt och bra på vägen. Motorn är väldigt flexibel, när det gäller höga och låga varv. Det finns alltid kraft när man trampar på, har hitils inget negativt som jag kan komma på. Rekomenderar den till den som är sugen på en V50 D5.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
poseidon skrev:D5 med AWD i V50!!!
Finns inte ??:-/
av dali
~Kalle~ skrev:
poseidon skrev:D5 med AWD i V50!!!
Finns inte ??:-/
Precis ... finns inte. Starkt bidragande till att jag bytte märke ...
Användarvisningsbild
av poseidon
Förstår inte varför man inte erbjuder 2.0D eller D5 med AWD. Inte heller SAAB verkar ha fattat att det är diesel med AWD som önskas å inte bensin. Lutar åt en Subaru Outback 2.0TD för min del som nästa bil.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]