NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
Om man jämför motorerna 1,6 och 1,6D så skiljer det 25000 kr i grundpris. Samma sak verkar även gälla andra bilmärken. Varför är det så? Denna skillnad är ju egentligen enda skälet till varför en normalbilist INTE, rent ekonomiskt, borde välja diesel.
Du kan inte jämföra så.

Det är inte samma effektnivåer som jag tror mycket av prissättningen styrs av. 1.6D har ju nästan 100Nm mer i effekt å drar dessutom mindre bränsle. När jag köpte min 2.0D så jämförde jag med 2.4i å de kostar nästan samma å har så lika effektnivåer som det går, egentligen borde jag kanske jämfört med T5 men det känns lite magstarkt. Jag tycker Volvo har ganska bra diesel/bensin pris. Jämför man med SAAB som för många är ett alternativ (iaf tjänstebilar) så är dieseln mycket dyrare, detta eftersom de bakar in allt i Vector/Linear paket å så kan man inte få den mindre dieseln i Vectorutförande vilket skulle locka många.
Icke att förakta är också att volvos dieselbilar har en dieselvärmare standard. Detta är en kostnad på minst 10 kkr vid eftermontering.
av Lövet
poseidon har en mycket bra poäng där. Det är inte alls samma vridmomentnivå vi pratar om när man jämför 1.6 och 1,6d. 1,6d känns som en tre nummer större motor.
Det är lite lustigt det där, dieselbilar hade inte den volym som desom bensinbilar tidigare hade, biltillverkarna kompenserade detta med ett högre pris för att kompensera volymskillnaden.

En dieselmotor är dyrare att bygga, kraftigare/starkare komponenter i motorn, block, topplock, kammar, kolvar, vevstakar mm, ett dyrare och mer komplicerat insprutningssystem. Växellådorna behöver också vara kraftigare för att klara av ett högre vridmomentet.

Dock så håller jag med föregående här att den största orsaken är väl prestandan, man tar betalt för det högre momentet.
av jensam
Ok, då förstår jag lite bättre! :) Man borde alltså kanske ha jämfört en 1,3D med 1,6 istället. Synd att Volvo/Ford inte har ännu mindre dieslar!

Tack för alla svar!
av Ogya
Ottoman nämner några saker som gör att dieselmotorn är dyrare. Klart att en motor dimensionerad för 240 Nm är robustare byggd (dyrare) än en klen 150 Nm bensinmotor. Och det stämmer också att 1,6D har en större växellåda. Vidare får man inte glömma dieselmotorns turbosystem som även inkluderar laddluftkylare. Säkert många tusenlappar för det. En 1,6-liters bensinmotor borde vara en billig motor att tillverka. Generellt är dieselmotorer alltid dyrare än motsvarande bensinmotor, även då den senare har turbo. T.ex. D5 kontra 2,5T.
av cse
gecko skrev:DU FÅR JÄMFÖRA BILEN MED EN STARKARE BENSINMOTOR PGA BILEN HAR BÄTTRE VRID OCH DEN ÄR SNÅLARE ÅN EN BENSINARE. HÖGRE ANDRAHANDSVÄRDE.
Varför så ARG????
av gecko
cse skrev:
gecko skrev:DU FÅR JÄMFÖRA BILEN MED EN STARKARE BENSINMOTOR PGA BILEN HAR BÄTTRE VRID OCH DEN ÄR SNÅLARE ÅN EN BENSINARE. HÖGRE ANDRAHANDSVÄRDE.
Varför så ARG????
det var inte meningen att låta arg.
nästa vecka kommer vår 2.0d längtar hoppas att den är snål.

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]

A-traktor av 2,4d?

Hoppas jag postar på rätt ställe! […]