NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har länge tänkt ta bilder på min och min sambos bil för att se skillnaderna före och efter facelift på ett tydligt sätt.
Bilarna har dock inte varit tillräckligt rena samtidigt förrän nu så därför har denna tråd dröjt på sig lite :wink:
Ursäktar bildkvaliten, sambon är uppåtlandet och har stulit både min systemkamera samt den nya kompaktkameran :cry:
Denna gamla häcken har en lysande trasig pixel som ser ut som ett jättestenskott på flera bilder :oops:

Här kommer bild1 rakt framifrån, främre kofångare samt lampor mer lyckade på facelift om ni frågar mig.
Grillen har vuxit på höjden och ser även den bättre ut på facelift. Huven har ändrats något, men där tycker jag skillnaden är försumbar.
Bild

Bild2, Ändrad bakspoiler på facelift med reflexer som jag personligen inte tyckte tillförde något, samt ändrade bakljus. Bakljusen tycker jag blev något fulare på facelift. Skyddet ovanpå bakspoilern har försämrats då de inte täcker hela den lackerade ytan längre.
Bild

Bild3, Rakt bakifrån, egentligen inget att tillägga, jo fenan på taket är lackerad på facelift, klart snyggare om ni frågar mig.
Bild

Bild4, Snett framifrån. Här syns tydligt hur de ändrat på framljusen, klar förbättring på facelift om jag får säga vad jag tycker.
Bild

Bild5, Sida vid sida. Denna bilden tog jag främst för att visa skillanden mellan standardchassit och det låga sportchassit.
Bild

Bild6, Backspeglarna har blivit större och ändrat form. De har blivit mer aerodynamiska på facelift modellen.
Klart snyggare på facelift om ni frågar mig.
Bild

Invändigt får jag jämföra bilarna en annan dag, men kontentan av det är att det blivit klart bättre på facelift. Den är även markant tystare.
Det enda jag inte gillar är den nya mittkonsollen, handsbromsen känns felplacerad på facelift. Jag skall gå mer in på det när jag postar den tråden.

Kommentera på bara :-)-)
Snygga bilar. Tycker att fronten är största lyftet, framför allt bytet av grill från den kromade till "S40-grill". Nu har du ju monterat S40-grill på din T5:a så den skillnaden framgår inte ... :wink: Även den aggressivare frontspoilern är en förbättring på faceliften.

Om det är något på faceliften som jag är lite tveksam över så är det partiet där bakre kofångaren möter baklyktorna. Före facelift var det en mjukare kurva på kofångarens anslutning, tycker den följer linjerna bättre än faceliftens skarpa kanter.
Håller med er båda, fronten känns väldigt lyckad på faceliften men jag har fortfarande svårt för bakpartiet, båden den saken Dali anmärker på men också själva bakljusen som jag personligen tycker är betydligt snyggare före faceliften.

Bra och kul jämförelse och nyttig för oss som fortsätter grubbla över om det är värt pengarna att uppgradera till en facelift V50 :)
Dali: Instämmer absolut med linjerna under bakljusen. Fronten är ett stort lyft, klart aggressivare front(om än väldigt lånade linjer från audi :wink: )

Generellt måste ja dock säga att fördelarna överväger nackdelarna på facelift. Den är markant tystare, känns mer välbyggd(högre kvalitetskänsla i coupen)
Ljudet i performance stereon har blivit ENORMT mycket bättre än förrut. Aux ingång(som jag iof löst med en GW500)
Smågrejor som att de flyttat klockan och ändrat om något i färddatorn känns mer genomarbetat på facelift.

Kontentan av det Christian är att ja, det är absolut värt pengarna, framförallt om man uttnyttjar business erbjudandet.

Kul notering är annars att jag har exakt en halvering av förbrukningen nu när jag kört sambons bil några dagar. Den ligger på 0,52 och t5:an
ligger precis under litern nu när sommarhjulen åkt på och jag iof kör en del mer stadskörning än förrut. Jag får dock villigt ekänna att t5an
bjuder in till något mer gasande än dieseln :lol:
wendtan skrev:Dali: Instämmer absolut med linjerna under bakljusen. Fronten är ett stort lyft, klart aggressivare front(om än väldigt lånade linjer från audi :wink: )

Generellt måste ja dock säga att fördelarna överväger nackdelarna på facelift. Den är markant tystare, känns mer välbyggd(högre kvalitetskänsla i coupen)
Ljudet i performance stereon har blivit ENORMT mycket bättre än förrut. Aux ingång(som jag iof löst med en GW500)
Smågrejor som att de flyttat klockan och ändrat om något i färddatorn känns mer genomarbetat på facelift.

Kontentan av det Christian är att ja, det är absolut värt pengarna, framförallt om man uttnyttjar business erbjudandet.
Problemet är att jag helst vill speca bilen själv och nu verkar businesserbjudandet bara ligga kvar på lagerbilar av MY08. Dessutom har jag lite svårt att bestämma mig för motoralternativ, diesel blir något dyrare när jag räknar på det men å andra sidan så är det ju något bättre drag i den än en 1,8F...

Aux-ingång är alltså standard numera om jag uppfattar dig rätt? Kommer antagligen välja High Performance ändå om det blir köp men det kan ju va bra att veta vad alternativen är.
Ja det stämmer, aux är standard. Jag håller med kring business, visste inte dock att de knutit det till lagerbilar MY08.
Jag personligen skulle inte fixa en businessbil då de har för stora restriktioner på vad man får lägga till samt tom vilken färg man vill ha på bilen.

Blir det en volvo till så kommer jag välja premium sound nästa gång, jag har high performance idag och det är visserligen prisvärt men skillanden
till premium är milsvidd.

Flexifuel motorerna är om du frågar mig enormt träiga. Vi har en V70 II 2.0 FF i familjen och den får man planera sina omkörningar en förmiddag i förväg med. Jämför jag den med 2.0 D som sambon har så är det VÄLDIGT stor prestanda skillnad. Iaf upplevs det så.
wendtan skrev: Flexifuel motorerna är om du frågar mig enormt träiga. Vi har en V70 II 2.0 FF i familjen och den får man planera sina omkörningar en förmiddag i förväg med. Jämför jag den med 2.0 D som sambon har så är det VÄLDIGT stor prestanda skillnad. Iaf upplevs det så.
Ja det är min erfarenhet också, har ju testat båda alternativen och medan 1,8F känns som ett nerköp jämfört med nuvarande 2,4'an så känns 2,0D å sin sida något vassare, inte minst eftersom jag mest håller till på låga varv eftersom den motor jag har nu är heldöd över 4000 ändå.

Beslutsångest, som vanligt när det gäller bilköp :D Ekonomiskt blir det ju en fullträff med flexifuelen eftersom man får en ny bil OCH sänker den totala månadsutgiften, samtidigt blir den väl ändå oekonomisk i långa loppet eftersom man antagligen kommer att vilja byta bil igen lite tidigare än om man väljer dieseln.
Christian_m skrev:
wendtan skrev: Flexifuel motorerna är om du frågar mig enormt träiga. Vi har en V70 II 2.0 FF i familjen och den får man planera sina omkörningar en förmiddag i förväg med. Jämför jag den med 2.0 D som sambon har så är det VÄLDIGT stor prestanda skillnad. Iaf upplevs det så.
Ja det är min erfarenhet också, har ju testat båda alternativen och medan 1,8F känns som ett nerköp jämfört med nuvarande 2,4'an så känns 2,0D å sin sida något vassare, inte minst eftersom jag mest håller till på låga varv eftersom den motor jag har nu är heldöd över 4000 ändå.

Beslutsångest, som vanligt när det gäller bilköp :D Ekonomiskt blir det ju en fullträff med flexifuelen eftersom man får en ny bil OCH sänker den totala månadsutgiften, samtidigt blir den väl ändå oekonomisk i långa loppet eftersom man antagligen kommer att vilja byta bil igen lite tidigare än om man väljer dieseln.
2.0D passar mycket bra i V50. Bilen är rikitgt rolig att köra. Bra vrid nästan hela tiden. Medan 1.8F är stendöd. Fick en sådan som lånebil när min V70II var på verkstad för några veckor sedan. Snacka om tråkig motor...
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]